Pre tých, ktorí si nevedia predstaviť ani jediný deň bez športovania, existuje bežecké podujatie, ktoré ich poriadne rozhýbe aj v posledný deň roka. Reč je o Silvestrovskom behu. Pobeží sa cez všetky bratislavské mosty a po nábreží Dunaja, pričom trasa samotná má približne desať kilometrov.
Prihlásiť sa na podujatie môžete na tejto stránke. Ak sa aj nezúčastníte, ešte stále sa môžete zapojiť do súťaže o bežecké tričko Behsity a štartovné na 28. ročník Silvestrovského behu.
Ako na to?
Stačí v našom kvíze na konci článku správne odpovedať na jednoduchú otázku, vložiť svoj email a ste v hre. Pozor, predtým než odpoviete na otázku v kvíze, prečítajte si pozorne niekoľko zaujímavostí o bratislavských mostoch. V článku je ukrytá správna odpoveď.
Most SNP
Most SNP je jednoznačne jedna z najkontroverznejších stavieb, ktoré sa u nás postavili. Na jednej strane výnimočný technický unikát, ktorý bol na Slovensku v kategórii mostov vyhlásený za stavbu storočia. Na strane druhej, kvôli jeho výstavbe padla za obeť veľká časť bratislavského Podhradia vrátane vzácnej synagógy postavenej v maurskom štýle.
V čase svojho vzniku, v roku 1972 bol prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a druhým svojho druhu na svete. Neskôr poslúžil ako predloha aj lotyšskému mostu Vanšu tilts, ktorý sa nachádza v Rige. Most meria na dĺžku 430,8 metra. Zaujímavosťou je, že je ním vedené vodovodné potrubie na zásobovanie Starého Mesta z Petržalky.
Starý most
Niekedy po Starom moste chodievala električka od hotela Savoy až do Viedne. To sa však ešte nazýval Štefánikov a písali sa povojnové roky. V tej dobe stál už tridsať rokov a mal za sebou spomienky na cisára Františka Jozefa, ktorý ho prišiel slávnostne otvoriť, ale aj na jednu veľkú a krutú vojnu, ktorá sa stihla prehnať Európou.
Počas druhej svetovej vojny bol poškodený nemeckou armádou a ako dočasné riešenie bol zhotovený nový, ktorý dostal názov Most Červenej armády. Čo malo byť dočasné, vydržalo až do roku 2013. Tri roky trvalo, kým pôvodný most nahradil na jeho mieste novovybudovaný Starý most. Nový Starý most dnes meria 465 metrov a váži približne 10 tisíc ton.
Most Lafranconi
Približne tam, kde je dnes most Lafranconi, bol pred sto rokmi rozľahlý park a poblíž vila, ktorá patrila talianskemu grófovi, skvelému inžinierovi a vynálezcovi Graciozosovi Enea Lanfranconimu (písmeno n z jeho mena vypadlo už pri pomenovávaní študentského domova)
Má sedem polí a celkovú dĺžku 761 metrov. S jeho výstavbou sa začalo ešte za minulého režimu, posledná etapa prebehla až v roku 1991. Pôvodne sa plánovalo s “budovateľským” názvom Most Mládeže, od ktorého sa po prevrate upustilo.
Prístavný most
Denne ním prejde vyše sto tisíc áut. Jednoznačne najvyťaženejším mostom v Bratislave, je zároveň najdlhším cestno-železničným mostom na Slovensku. Aj s príjazdovými estakádami meria 2 295 metrov. Pre obidva typy dopravných prostriedkov má vyčlenené vlastné poschodie.
Most Apollo
Ešte donedávna mu patril titul najnovšieho mostu v Bratislave, vzal mu ho až nanovo postavený Starý most. Svojím oblúkom, ktorý sa týči do výšky 36 metrov, pripomína austrálsky Harbour Bridge v Sydney. Most podopriera 20 pilierov, celková dĺžka premostenia je 835 metrov, z toho 517 metrov meria jeho hlavná časť. Tento architektonický skvost váži 5 240 ton. Most Apollo po trojročnej výstavbe slávnostne otvorili v roku 2005.
Bol ocenený mnohými cenami, napríklad v roku 2006 sa na Slovensku stal Stavbou roka v kategórii Mostné stavby. V tom istom roku bol nominovaný odborníkmi Americkej spoločnosti pre technické inžinierstvo spolu s ďalšími štyrmi najlepšími stavbami sveta na prestížnu cenu Opal Awards. Túto cenu ako jediná európska stavba aj získal.