Bežci, týmto potravinám sa radšej vyhnite

Jedným z faktorov, ktoré zapríčiňujú únavové zlomeniny je aj strava. Dajte si pozor a potraviny, ktoré riziko zvyšujú, vyhoďte z jedálnička.

Únavové zlomeniny sú v komunite vytrvalostných bežcov bežné, priam časté. Patria k tým najhorším zraneniam, ktoré dokážu prerušiť bežecký tréning.

Aby ste sa pred nimi ochránili, mali by ste venovať zvýšenú pozornosť objemu nabehaných kilometrov, terénu, v ktorom trénujete, bežeckej obuvi, ale aj tomu, čo vkladáte do úst.

Správna strava dokáže fungovať ako čiastočná prevencia pred únavovou zlomeninou, no rovnako môže byť aj jej čiastočnou príčinou. Ponúkame vám preto zoznam potravín, ktorých konzumácia riziko únavovej zlomeniny zvyšuje.

Kyselina fosforečná

Používa sa na okyslenie jedál a nápojov (najmä tých bublinkových). Jedlu dodáva kyslastú chuť a pre potravinárske spoločnosti je lacnejšou náhradou zdravšej kyseliny citrónovej.

Kyselina fosforečná sa však nepoužíva len v potravinárskom priemysle. Využíva sa aj na čistenie zubov a na odstraňovanie hrdze zo železa, ocele a iných kovových povrchov. U ľudí však znižuje hustotu kostí bez ohľadu na to, či holdujete sýteným nápojom plným cukru alebo tým diétnym.

Toto zistenie viedlo verejnosť k viere, že z kostí odoberá vápnik práve sýtenie. Ako však výskum problematiky pokračoval, ukázalo sa, že na vine odvápňovania kostí nie je sýtenie oxidom uhličitým, ale kyselina fosforečná.

Sodík

Bežci sa často domnievajú, že sa prehnaným príjmom sodíka nemusia zapodievať, keďže sa denne počas tréningov potia. Hoci pravidelné behanie je vynikajúci spôsob, ako dostať z tela sodík a toxíny, spracované potraviny, ktorým sa v dnešnej dobe vyhýbame len ťažko, ho ukrývajú priveľa.

To často vedie k tomu, že sodíka prijímame priveľa. Každých 500 mg sodíka oberie vaše kosti o 10 mg vápnika. Potraviny preto nakupujte s rozmyslom a príjem sodíka obmedzte na dva až tri gramy denne.

Káva

Pozitívne účinky kávy na bežecké výkony spôsobuje hlavne kofeín, ktorý môže byť veľmi dobrým sluhom v prípade, že neprekročíte bezpečné množstvo. Dokáže nakopnúť pred pretekom i počas dlhých pretekov.

Na druhej strane však každá šálka kávy oberá vaše kosti o 40 mg vápnika. Lepšou alternatívou je preto zelený čaj. Okrem iných zdravotných benefitov, ktoré jeho pitie prináša, zvyšuje hustotu kostí.

Pšeničné otruby

Je azda prekvapujúce, prečo sú pšeničné otruby na tomto zozname, keď sa považujú za súčasť zdravého životného štýlu. Sú však jedinou potravinou, o ktorej je známe, že znižuje schopnosť tela absorbovať vápnik. Ak si teda otruby pridávate do rannej ovsenej kaše a myslíte si, že robíte dobre, mýlite sa.

Neužívajte výživové doplnky spolu so pšeničnými otrubami. Dávajte si ich buď dve hodiny pred, alebo dve hodiny po ich konzumácii.

Cukor

Viaceré štúdie ukazujú, že vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje riziko vzniku zlomenín. Ak sa telo musí vyrovnávať s neustále zvýšenou hladinou krvného cukru, kosti začnú starnúť. Kolagénové vlákna sa zliepajú a kosti krehnú.

Sýtené kolové nápoje sú veľmi nebezpečnými vykrádačmi kostí, keďže obsahujú okrem kyseliny fosforečnej aj priveľa cukru.

Časopis Running je sprievodca pre každého, kto prepadol behu. Nájdete v ňom rady pre začiatočníkov i pokročilých, tréningové plány, cviky na zvýšenie sily, rýchlosti či vytrvalosti, ale aj tipy na správne stravovanie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Tuniak, čo dorastá do veľkosti žraloka

Morské ryby z druhého konca sveta väčšinou nie sú predmetom zaujímavých konverzácií. Vo Fou Zoo ich však vnímajú inak. Pre nich sú stotožnením individuality a kvality, ktorú vyhľadávajú najviac. Aby to ale nebolo rozprávanie len tak do vetra, vytvorili podrobnú ilustráciou doplnenú príručku o rybe, ktorá akceleruje rýchlejšie ako športiak - tuniak.

Pokiaľ sa s niekým začnú rozprávať o tuniakovi, veľa ľudí si ihneď vybaví klasickú tuniakovú konzervu, ktorú dostať v supermarkete. Oni však na rozdiel od konzervární, ktoré spracuvávajú malé stredozemné tuniaky lovené vo veľkých množstvách, Bonito, používajú iba modroplutvé tuniaky, ktoré boli lovené na udicu. Vo svete známe ako Bluefin tuna.

Ryba, čo dorastá do veľkosti žraloka

Tieto tuniaky migrujú v teplých prúdoch naprieč oceánom a ich telo je priam vybudované k rýchlosti.

Minimálne už len tým, že tvarom pripomína torpédo a z nuly na päťdesiat dokáže zrýchliť za menej ako sekundu.

Veľa ľudí pritom prekvapí, akí sú veľkí. Len tak pre porovnanie – Fou Zoo sushi majster Tomáš Lysý občas porciuje tuniakov, ktorí vážia cez 140 kilogramov. A to sú ešte tie mladšie a menšie kusy.

Tuniakový tatarák
Tuniakový tatarák, chips zo sushi ryže, šalotka, šťavel

Čo mäso, to iný typ prípravy

Tuniak je pritom jedna z mála rýb, ktorá sa dá porciovať podobne ako hovädzie mäso. A tak ako pri hovädzine, aj tu má každá časť svoje pomenovanie, odlišnú kvalitu a odporúčanie, na čo sa hodí najviac.

Na chrbte sa nachádza akami, po slovensky sviečkovica – sýtočervená časť mäsa, s ktorou sa najčastejšie stretnete v klasických sushi rolkách, pri príprave tradičného sashimi alebo v celku, ako steak. Jemná štruktúra mäsa a menej výrazná, nekonfliktná chuť, spôsobili, že sa tento kus mäsa stal jednou z najkonzumovanejších častí tuniaka vôbec.

Brucho ako lahôdka

Nižšie je podbrušná časť toro, ktorá je na rozdiel od akami oveľa tučnejšia, navyše s pekným mramorovaním naprieč svalovinou.

Toro sa rozdeľuje na ďalšie dve časti – chu-toro a o’toro. Ich jediný rozdiel je v pomere tuku a svaloviny. Kým chu-toro je zo 60% svalovina a zo 40% tuk, pri o’toro je to presne naopak. Obe časti však svojím vzhľadom pripomínajú viac pekne prerastený steak, či dokonca bravčovú slaninu, než rybu.

Tuniakové sashimi
Moderné tuniakové sashimi, daikon, chips z morskej riasy

Inak, je zaujímavé, že čím je tuniak väčší, tým je celé toro viac jemnejšie a má tendenciu sa doslova rozplývať na jazyku. Vo svete sa aj preto považuje za jeho najlahodnejšiu časť.

Z celého tuniaka sa pritom využívajú aj líčka, horná časť hlavy, krk alebo časti pri chvoste.

“Zo špičiek na hlave je napríklad skvelý tatarák. My sme ho spojili so šalotkou a pažítkou, a tiež sme sa vyhrali s podávaním. Je servírovaný na chipsoch zo sushi ryže poprášených repovým prachom a yuzu džúsom. Ochutený je tradičnou japonskou omáčkou ponzu a sezónnou bylinkou – teraz je to šťaveľ. Radi ho servírujeme na vysekaných kusoch ľadu, ktoré nám evokujú more a podporujú čerstvosť tuniaka,” vysvetľuje Michal Konrád, šéfkuchár Fou Zoo.

Naopak, sashimi, ktoré sa pripravuje z časti akami, je v Japonsku považované za jednu z tradičných lahôdok. Často sa servíruje ako prvý chod.

“Tenké plátky ryby sú položené na tsume, najemno nakrájanej japonskej reďkovke daikon, ktorá sa len premyje vodou. My tuniakové sashimi servírujeme aj v modernej verzii, s chipsami z morských rias nori a kornútikmi z daikonu. Všetko je to navyše preliate príjemne pikantným dresingom z kizame wasabi,” dopĺňa Fou Zoo sushimajster.

 

Viete ako sa porciuje tuniak do ďalších skvelých jedál alebo ako šéfkuchár spozná, že bol chytený na udicu? Prečítajte si celý ilustrovaný článok a uvidíte, ako sa pracuje s kvalitnými rybami.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Lifetech: Čo je nové