Bežci, týmto potravinám sa radšej vyhnite

Jedným z faktorov, ktoré zapríčiňujú únavové zlomeniny je aj strava. Dajte si pozor a potraviny, ktoré riziko zvyšujú, vyhoďte z jedálnička.

Únavové zlomeniny sú v komunite vytrvalostných bežcov bežné, priam časté. Patria k tým najhorším zraneniam, ktoré dokážu prerušiť bežecký tréning.

Aby ste sa pred nimi ochránili, mali by ste venovať zvýšenú pozornosť objemu nabehaných kilometrov, terénu, v ktorom trénujete, bežeckej obuvi, ale aj tomu, čo vkladáte do úst.

Správna strava dokáže fungovať ako čiastočná prevencia pred únavovou zlomeninou, no rovnako môže byť aj jej čiastočnou príčinou. Ponúkame vám preto zoznam potravín, ktorých konzumácia riziko únavovej zlomeniny zvyšuje.

Kyselina fosforečná

Používa sa na okyslenie jedál a nápojov (najmä tých bublinkových). Jedlu dodáva kyslastú chuť a pre potravinárske spoločnosti je lacnejšou náhradou zdravšej kyseliny citrónovej.

Kyselina fosforečná sa však nepoužíva len v potravinárskom priemysle. Využíva sa aj na čistenie zubov a na odstraňovanie hrdze zo železa, ocele a iných kovových povrchov. U ľudí však znižuje hustotu kostí bez ohľadu na to, či holdujete sýteným nápojom plným cukru alebo tým diétnym.

Toto zistenie viedlo verejnosť k viere, že z kostí odoberá vápnik práve sýtenie. Ako však výskum problematiky pokračoval, ukázalo sa, že na vine odvápňovania kostí nie je sýtenie oxidom uhličitým, ale kyselina fosforečná.

Sodík

Bežci sa často domnievajú, že sa prehnaným príjmom sodíka nemusia zapodievať, keďže sa denne počas tréningov potia. Hoci pravidelné behanie je vynikajúci spôsob, ako dostať z tela sodík a toxíny, spracované potraviny, ktorým sa v dnešnej dobe vyhýbame len ťažko, ho ukrývajú priveľa.

To často vedie k tomu, že sodíka prijímame priveľa. Každých 500 mg sodíka oberie vaše kosti o 10 mg vápnika. Potraviny preto nakupujte s rozmyslom a príjem sodíka obmedzte na dva až tri gramy denne.

[the_ad_placement id=“behsity“]

Káva

Pozitívne účinky kávy na bežecké výkony spôsobuje hlavne kofeín, ktorý môže byť veľmi dobrým sluhom v prípade, že neprekročíte bezpečné množstvo. Dokáže nakopnúť pred pretekom i počas dlhých pretekov.

Na druhej strane však každá šálka kávy oberá vaše kosti o 40 mg vápnika. Lepšou alternatívou je preto zelený čaj. Okrem iných zdravotných benefitov, ktoré jeho pitie prináša, zvyšuje hustotu kostí.

Pšeničné otruby

Je azda prekvapujúce, prečo sú pšeničné otruby na tomto zozname, keď sa považujú za súčasť zdravého životného štýlu. Sú však jedinou potravinou, o ktorej je známe, že znižuje schopnosť tela absorbovať vápnik. Ak si teda otruby pridávate do rannej ovsenej kaše a myslíte si, že robíte dobre, mýlite sa.

Neužívajte výživové doplnky spolu so pšeničnými otrubami. Dávajte si ich buď dve hodiny pred, alebo dve hodiny po ich konzumácii.

Cukor

Viaceré štúdie ukazujú, že vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje riziko vzniku zlomenín. Ak sa telo musí vyrovnávať s neustále zvýšenou hladinou krvného cukru, kosti začnú starnúť. Kolagénové vlákna sa zliepajú a kosti krehnú.

Sýtené kolové nápoje sú veľmi nebezpečnými vykrádačmi kostí, keďže obsahujú okrem kyseliny fosforečnej aj priveľa cukru.

Časopis Running je sprievodca pre každého, kto prepadol behu. Nájdete v ňom rady pre začiatočníkov i pokročilých, tréningové plány, cviky na zvýšenie sily, rýchlosti či vytrvalosti, ale aj tipy na správne stravovanie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Darček k osemnástke

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely spomína na svoje šoférske začiatky a ponúka rady začínajúcim šoférom a ich blízkym.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom blogu hovorí o svojich začiatkoch za volantom a prináša návod, ako by mal na šoférsku dráhu vstúpiť každý nový držiteľ vodičského preukazu.

Stojím o pol ôsmej ráno na zastávke autobusu a netrpezlivo prestupujem z nohy na nohu. Snáď mi tá „Polomka“ neušla, lebo je to jediný spoj, ktorý v tomto čase ide priamo cez našu obec až do Banskej Bystrice. Skôr než sa objaví legendárny autobus modrá harmonika značky Ikarus, skontrolujem si občiansky preukaz.

Tieto jarné prázdniny mi musí MDŽ klapnúť podľa plánu, pretože práve dnes mám osemnásť a v hlave veľký plán: Okolo deviatej budem v Banskej Bystrici, prebehnem pešo na inšpektorát a ak budem mať šťastie, chytím „Polomku“ cestou späť na Beňuš. Doma zoberiem rodinnú Škodu 100 a pôjdem odviezť veci na horskú chatu, kde máme ísť podvečer ako vedúci s deťmi na výlet.

„Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje.“

Mamina je doma, lebo je učiteľka, a hneď pochopí, prečo potrebujem auto. Akurát ja nechápem, prečo ma brzdí a chce ísť so mnou ako dozor. Naveľa som pristal na kompromis: mať auto hoci s dozorom.

Hore úzkou a ešte miestami zasneženou dolinou to nebola jazda podľa mojich predstáv, aspoň dvakrát mi ušiel zadok auta do mierneho driftu. Decká z nášho malého spoločenstva som v rámci druhej jazdy opatrne vyviezol hore a osemnástku som oslávil bez ujmy.

Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty. Všetko ostatné bolo divoké, rýchle a vášnivé. Napriek čerstvo skončenej autoškole mi síce nechýbala zručnosť, ale aj tak to bola odvaha.

„Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.“

Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje. Ideálny stav je podľa mňa vodičský preukaz v sedemnástke a povinné jazdenie so skúseným šoférom. Efektívne formovať možno jedine mladého šoféra.

Ak ste práve skončili autoškolu, začnite jazdiť v spoločnosti dobrého šoféra. Pred prvou sólo jazdou si premyslite, kam a kadiaľ pôjdete. Jazdite po známych cestách, aby sa všetka vaša pozornosť sústredila na riadenie auta. Jazdite často a pokiaľ to ide v menej exponovaných časoch. Začnite počas dňa a až po nazbieraní skúseností jazdite v noci. Aj na prvé nočné jazdy sú lepšie známe cesty.

Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.

Záznamy z výskumu nehôd ukazujú, že vodiči v krízovej situácii často nedostatočne brzdia alebo nevyužijú možnosti auta na vyhnutie sa kolíziám. Investujte do kurzu bezpečnej jazdy, aby ste si vyskúšali, ako sa auto správa pri krízovom brzdení. Možno sa naučíte, ako sa dá súčasne brzdiť a obísť prekážku.

„Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty.“

K veľkému počtu nehôd by vôbec nemuselo prísť, keby mal vodič správne návyky, ako zvládnuť krízovú situáciu, a keďže nikto učený z neba nespadol, tréning bude dôležitý. Ak nie v škole, aspoň na letisku.

Ak vám ide hlava prasknúť a stále neviete, aký darček svojej ratolesti kúpiť, nezúfajte a investujte do školy bezpečnej jazdy, kondičnej jazdy alebo si aspoň sadnite na sedadlo spolujazdca, ako to vtedy prezieravo urobila moja mama.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy:

Veľký záväzok

Z rely do života

Jazdite zodpovedne, osvojte si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.


Vybrali sme 10 najlepších smartfónov z júnovej ponuky

Čítaj viac

Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Moje O2: Vybavte všetko dôležité z pohodlia svojho domova

Čítaj viac