Barbora Krajčírová: Držať počas jazdy telefón v ruke je nezodpovedné a nebezpečné

„Povedať si, že len rýchlo odpíšem alebo zavolám, nepovažujem za argument,“ hovorí moderátorka, ktorá má na Instagrame desaťtisíce sledovateľov.

Známa moderátorka a influencerka, ktorá prostredníctvom svojich sociálnych sietí inšpiruje tisíce ľudí, priznáva, že aj ona sa počas šoférovania občas správala nezodpovedne. Dnes telefón v aute odkladá a stala sa ambasádorkou kampane O2 Nebuď pirát upozorňujúcej na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom.

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Porozprávali sme sa s ňou nielen o kampani a o sociálnych sieťach, ale aj o tom, ktoré aplikácie jej zjednodušujú život a ako bude tráviť leto.

Ako vnímate skutočnosť, že telefóny sa stali súčasťou nášho života?

Na jednej strane nám moderná a rýchla technická doba prináša nespočetné množstvo výhod, čoraz viac sa však stretávame s jej negatívnym vplyvom. Na druhej strane vďaka mobilu vieme byť nonstop aktuálni, dozvieme sa informácie, ktoré hýbu politickým, hudobným či umeleckým svetom, takmer okamžite.

Pre našich rodičov to bolo nepredstaviteľné, dnes je to bežný fakt. Technologickému pokroku sa nevyhneme, len sa asi treba naučiť ťažiť z neho pozitíva a vyvarovať sa hrozieb, ktoré z neho plynú.

Okrem toho, že sa mobilný telefón a sociálne siete stali novodobým fenoménom, ktorý často hraničí so závislosťou, je tu aj ďalší problém – bezpečnosť za volantom.

Je jasné, že držať počas jazdy telefón v ruke je nezodpovedné a hrozivo nebezpečné. Povedať si, že len rýchlo odpíšem alebo rýchlo zavolám, nepovažujem za argument.

Nehovoriac o tom, že ako rodič si všímam psychologický vplyv na naše deti, ktoré vnímajú telefón ako bežný a prirodzený fakt v každej situácii. To naozaj nie je ideálny vzorový príklad, čo majú deti robiť, keď vyrastú a stanú sa šoférmi. Najmä my influenceri by sme mali ísť vzorom a neponúkať fanúšikom obsah, kde sa nakrúcame a fotíme počas šoférovania.

Ruku na srdce, robili ste to občas aj vy alebo ste boli vždy zodpovedná vodička?

Robila som to aj ja, ale veľmi rýchlo som si uvedomila, že to nie je správne. Na mojom profile na Instagrame podľa mňa nenájdete fotku alebo video, kde by som šoférovala a mala v ruke telefón. Dávam si pozor, aby som nerobila niečo, čo by moji fanúšikovia chceli zopakovať, a hanbila by som sa, ak by som im išla príkladom v niečom negatívnom.

Nedávno ste sa spolu s ďalšími influencermi zapojili do kampane O2 Nebuď pirát, ktorá s problematikou úzko súvisí. Čo vás motivovalo zapojiť sa do tohto projektu?

Kampane, ktorých cieľom je produkovať niečo v prospech spoločnosti, sú pre mňa jednoznačná voľba. Upozorniť na fakt, aby si ľudia za volantom dávali pozor a nepoužívali telefón, je skvelá myšlienka, ktorú treba šíriť najviac, ako sa dá. Ideálne bez časového obmedzenia.

Ako reagovali na to, že ste sa zapojili do kampane, vaši fanúšikovia a sledovatelia na sociálnych sieťach?

Veľmi pozitívne. Nemám nasadené ružové okuliare a viem, že fanúšikovia sú na rôznu spoluprácu hákliví. A právom. Chrlíme to na nich z každej strany, no ja sa snažím dôsledne si vyberať spoluprácu. Musím s ňou byť stotožnená.

„My influenceri by sme mali ísť vzorom a neponúkať fanúšikom obsah, kde sa nakrúcame a fotíme počas šoférovania.“

Záleží mi, aby sa aj im moje spolupráce páčili a aby som každou z nich komunikovala správne veci. Na kampaň O2 som dostala veľa správ a komentárov s pozitívnymi ohlasmi a s príbehmi, ako ich priamo ovplyvnil telefón za volantom. Vždy sa teším, keď sa rozpúta konverzácia, vtedy viem, že to má zmysel.

Odkedy sa kampaň spustila, viac sa o téme hovorí aj píše. Máte pocit, že sa zmenilo aj správanie vodičov?

Dúfam, že áno. Niekedy stačí aj jedna myšlienka, ktorú človek zachytí, a podprahovo ho to formuje. Napríklad, keď má v aute nutkanie chytiť telefón a počas jazdy niečo odfotiť, ale potom sa zháči. Komunikácia akéhokoľvek problému, v rámci ktorého ide doslova o život, je nesmierne dôležitá.

Veľa zámych, ktorí sú na sociálnych sieťach, mi hovorilo, aké je super, že sme do toho išli a že si aj oni vstúpia do svedomia. Myslím si, že dnes je už hanba, ak sa niekto nakrúca na telefón alebo fotí a popritom šoféruje. Mne taký človek nemôže byť príkladom.

Ste nielen úspešná moderátorka, ale aj influencerka, ktorá má na sociálnych sieťach tisíce fanúšikov, dáta teda k životu potrebujete ako soľ. Kde ich využívate najčastejšie?

Počas čakania na stretnutie a počas dcériných krúžkov, doma. Všade, kde mám chvíľu čas. Ideálny spôsob na malý dátový detox je čítanie kníh. Keď vás kniha zaujme, na chvíľu zabudnete, že ste už dlhšie neaktualizovali svoj Instagram (smiech).

Ktoré aplikácie využívate najčastejšie?

Sociálne siete, e-maily a spravodajské portály, či už slovenské, alebo svetové. Záleží mi na politickom dianí, sledujem, čo sa deje. Byť v obraze je pre mladých ľudí dôležité a je skvelé, keď sa s niekým vo svojom veku viete rozprávať aj o iných veciach ako o Instagrame či o seriáloch. Fičím aj na knižných aplikáciách. Počas behu zase používam Runtastic.

Prečítajte si: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec, hovorí Sajfa

Na Instagrame je dobrá fotografia dôležitá. Prezradíte nejaké svoje tipy a triky pri fotení a následne pri postprodukcii?

Zdá sa mi, že prirodzenosť sa nenosí, ale ja si na ňu veľmi potrpím. Používam presety (nastavené funkcie v rámci aplikácií, ktoré uľahčujú úpravu fotiek, pozn. red.), aplikáciu Lightroom aj Facetune, ale všetko s maximálnou mierou.

Na fotkách, kde nevyzerám ako ja, sa necítim komfortne a fér voči svojim sledovateľom. Nechcem ich klamať a podsúvať im niečo, s čím nie som stotožnená.

Presety, ktoré som vyskúšala nedávno, som si však zamilovala. Boli sme na dovolenke a jeden preset mi urobil s fotkou doslova zázraky – vytiahol farby, zosvetlil ich, resp. stmavil. V mobile dokážete vyčariť veľké veci.

Koľko času vám berie zo života influencering?

Keďže pracujem v rádiu a v televízii, snažím sa brať sociálne siete ako koníčka. Pristupujem k nim zodpovedne, ale nie prehnane. Chápem však baby alebo chalanov, ktorí sa živia iba týmto a denne sa snažia zlepšovať svoj feed. Ja na to toľko času nemám.

„Upozorniť na fakt, aby si ľudia za volantom dávali pozor a nepoužívali telefón, je skvelá myšlienka, ktorú treba šíriť najviac, ako sa dá.“

Keby som to posunula asistentke, už by to nebol môj obsah, moje slová a moje myšlienky. Takže radšej pomalšie, ale po svojom.

Vašou primárnou prácou je moderovanie. Aktuálne sa poslucháčom prihovárate z Rádia Jemné. Ide o populárne ranné vysielanie, čo vás na tejto práci najviac napĺňa?

Je to krásny spôsob komunikácie s ľuďmi. Napriek šialenému rannému budíčku svoju prácu milujem. Rádio Jemné je pre mňa srdcovka.

„Dať si rannú kávu“ s poslucháčmi je veľmi príjemné. Rozprávať sa s nimi, čítať ich príbehy a počúvať pohodovú hudbu mi každý deň urobí krajším.

Páči sa mi aj tá dynamika a vývoj. Menia sa relácie, témy a mení sa publikum. Televízna alebo rozhlasová tvorba je inšpiratívna a plná umelecých zážitkov, aj keď, bohužiaľ, v súčasnosti sa práve tá „umeleckosť“ vytráca.

Pustili ste sa aj do písania detských knižiek. Ako sa to celé začalo?

Inšpirovala ma moja déra. Na materskej som si povedala, že idem do toho. Písala som, tvorila a vyšli z toho rozprávky, pesničky a nápady na detskú tvorbu. Je to veľká láska. Deti sú najúprimnejšie publikum. Keď ich nudíte, zistíte to okamžite, ak si vás zamilujú, už vás nepustia.

Aby toho nebolo málo, nedávno ste ukončili aj štúdium na pedagogickej fakulte, odbor francúzština a angličtina. Ako to chcete využiť v praxi?

Učiteľskú psychológiu a komunikáciu využívam aj v médiách, ale najmä v spomínanej detskej tvorbe. Robím si aktuálne aj doktorát a skúmam, ako deti fungujú v rámci interkultúrnych vzťahov. Azda to raz všetko odovzdám, len ešte neviem ako (smiech).

Jednou z veľkým tém je zobrazovanie detí na internete. Vy sama ste mamou. Aký je váš názor?

Je to každého osobná vec. Sama za seba som však opatrná. Moderné technológie priniesli veľa pozitívneho, ale aj nebezpečného. Práve zverejňovanie fotografií detí na sociálnych sieťach je jednou z tých citlivých vecí.

Svoju dcéru nechcem zo sociálneho života vymaniť, je tu a vnáma, že niečo ako Facebook a Instagram existuje, ale všetko s adekvátnou mierou.

Ste pracovne veľmi vyťažená, máte čas aj na oddych?

Leto je obdobie, keď si okrem práce doprajeme s rodinou aj relax. Budeme veľa cestovať a leňošiť. Chystáme sa na koncert mojej milovanej Celine Dion do Londýna, trošku k moru do Grécka a potom pekne k starým rodičom a k sestre.

Leto pre mňa znamená plavky, more, piesok, ležadlo. To je moja ideálna predstava.

Jazdite zodpovedne, nainštalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj od 9. júla 2019 aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií nájdete na tomto mieste.

Ak chcete zlepšiť svoje vodičské zručnosti, potom určite nevynechajte ani náš seriál Chvála bezpečnej jazdy, v rámci ktorého prináša motoristický novinár Rasťo Chvála množstvo cenných rád aj skvelé O2 Extra výhody, napríklad zľavu na tankovanie až do výšky 0,08 €/l.

Barbora Krajčírová

Je moderátorka, influencerka a detská autorka. Začínala v hudobnej relácii, v lokálnych televíziách
a neskôr prešla do komerčnej televízie Markíza. Moderovala Počasie, Slovensko má talent a rôzne iné projekty. O niečo neskôr prešla do konkurenčnej TV JOJ, kde ste ju mohli vidieť v súťažných reláciách, v relácii s Vilom Rozborilom Tanec snov a na konte má aj relácie Moja prvá dovolenka či Lucky Room. Už niekoľko rokov pôsobí v rádiu, aktuálne jej hlas počuť z rannej šou v Rádiu Jemné. Vyštudovala francúzsky jazyk a literatúru a anglický jazyk a literatúru, popri práci sa venuje aj doktorandskému štúdiu.
Na jar tohto roka sa stala jednou z ambasádoriek O2 Nebuď pirát, ktorá upozorňuje na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ako vzdelávať deti doma? Máme pre vás 9 praktických tipov

Učiť deti v domácich podmienkach môže byť výzva. Poradíme vám, ako sa s tým vyrovnať.

Na domáce vzdelávanie svojich detí prešli v dôsledku pandémie desaťtisíce rodičov na celom Slovensku. Mnohí popritom štandardne pracujú alebo prešli na home office, čo novú situáciu ešte viac skomplikovalo. Kristína Převrátil Alexy z projektu Ideology, ktorá spolu s manželom vzdeláva svojho syna doma, sa s nami podelila o svoje tipy, ktoré vám môžu domáce vzdelávanie zjednodušiť a spríjemniť.

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Učíme sa spolu O2 odmeňuje rodičov za vzdelávanie detí. Výzva rovnako platí aj pre učiteľov, ktorí pripravujú pre deti materiály alebo ich vyučujú online. Stačí, ak budete zdieľať fotku.

Sme trojčlenná rodina, máme syna, tretiaka na ZŠ. S manželom pracujeme väčšinu času z domu, založili sme si firmu práve v čase, keď sa nám narodil syn. Chceli sme sa obaja venovať tak synovi, ako aj práci a toto usporiadanie nám dávalo možnosť skúsiť to. Rozhodne to nie je najľahšia cesta, ale vidíme v nej zmysel.

Nášho syna vzdelávame doma, lebo v školskom prostredí nebol spokojný a nenapredoval. Nebolo to ľahké rozhodnutie. Vyžiadalo si zmeny v našich životoch, ale neľutujeme ich. Rozhodli sme sa, že budeme dôverovať jemu aj sebe, napriek rôznym radám a názorom, ktoré sa na nás rútili zo všetkých strán.

V jednom momente sme stáli pred voľbou, či budeme nášho syna považovať za problémového, nedostatočného a záťažového (lebo to z neho robilo školské prostredie a obsah vyučovania), alebo za takého, aký je a budeme veriť, že má svoju cestu, ktorou dokáže napredovať.

Je dokázané, že cez záujem a dobrý pocit sa deti učia viac a rýchlejšie. Treba im veriť, že prirodzená zvedavosť a chuť napredovať ich nakoniec donútia zdolať aj to, čo najskôr odmietali.

Vzdelávať sa dá všade, v domácnosti aj počas nákupov

Domáce vzdelávanie je právne označenie, ale z podstaty veci by som ho skôr nazvala „poznávanie“. A to nielen domáce, ale aj mestské, prírodné, osobné a spoločenské. Nežijeme v triedach, ako žiaci v školách, ale oveľa viac v kontakte so svetom okolo nás.

Syn s nami nakupuje, chystá obed a podieľa sa aj na chode domácnosti, čo vo výchove chlapcov na Slovensku často veľmi chýba. Spoločne chodíme na výlety, do múzeí či do kaviarní, navštevujeme kamarátov a ihriská (v čase pandémie je náš život limitovaný). Našu každodennosť žijeme oveľa pestrejšie a tvorivejšie, než je štandard.

Nemáme zaužívané „učenie“ v jednej časti dňa či ako aktivitu cez deň. Keby ste sa syna opýtali, ako sa doma učí, asi by otázke neporozumel. Jeho učenie totiž prebieha stále, nedelí sa na predmety ani dni v týždni. Žije v témach, ktoré ho zaujímajú (napríklad pravek, zvieratá alebo druhá svetová vojna) a v nich sa rozvíja zo všetkých stránok. My mu pomáhame hľadať zdroje a sme jeho partneri do diskusie.

Nezabúdajte na radosť z učenia sa

Neredukujme učenie na „učivo“. Vyberme to, čo deti zaujíma, s čím s nimi vieme tvorivo pracovať, a rozvíjajme to.

Školsky vymedzené učivo máme v hlavách my rodičia, a keď je príležitosť, nadhodíme ho ako príspevok do debaty alebo návrh na aktivitu. Učivo však nepovažujeme za posvätné a nevynucujeme si jeho „bifľovanie“. Niekedy stačí, že syn vníma, že daná téma vôbec existuje, keďže vieme, že sa aktuálne zaujíma o množstvo iných tém a oblastí, nenútime ho poznávať nasilu.

„Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.“ 

U nás doma je chuť učiť sa, dobrovoľnosť a radosť z učenia to najdôležitejšie. Škola ju často deťom berie a otáča ju na povinnosti, vynucovanie a prekonávanie sa. Rovnako ako v iných oblastiach života aj počas učenia sa musí človek zdolávať prekážky, občas sa prinútiť k veciam, ktoré ho samy osebe nebavia alebo mu nejdú. Hnacím motorom by však nemalo byť toto pretláčanie a nútenie sa. Hnací motor má byť záujem, pretože vďaka nemu zdolávame prekážky ľahšie a efektívnejšie.

Veďte deti k tomu, že vzdelávanie je celoživotný proces

Žijeme v dobe, keď je potrebné vzdelávať sa celoživotne, nestačí len dokončiť školu. Rovnako ako syn aj my s mužom sa stále vzdelávame. Trhy sa menia a pracovné príležitosti tiež, preto chceme zostať flexibilní.

Učenie sa nemusí byť iba vynucovaná povinnosť a v konečnom dôsledku našim deťom pomôžeme najviac, keď ich naučíme mať z učenia v prvom rade radosť. Budú to do budúcnosti potrebovať.

Ich pracovné uplatnenie bude ešte premenlivejšie ako to naše. Flexibilita, ako aj schopnosť učiť sa nové veci sú kľúčové. Vďaka tomu dávame synovi oveľa väčšiu voľnosť.

Aj v domácom prostredí môžete budovať tímového ducha

Skupina rovesníkov nie je jediné miesto, kde sa dá učiť tímovej práci. Rodina je skvelé laboratórium vzťahov, povinností a práv, je to cvičisko komunikácie. Je to tím, v ktorom má každý svoju rolu, práva aj povinnosti. Rovnako tak fungujú aj pracovné tímy.

Dôležitou prerekvizitou učenia sa je pocit bezpečia. Človek najlepšie napreduje, keď sa necíti ohrozený, napríklad vlastnou chybou. Hoci sme vyrastali inak, snažíme sa doma vytvárať atmosféru, v ktorej je bezpečné robiť chyby.

Odfoťte sa pri úlohách so svojimi deťmi alebo počas prípravy na vyučovanie, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Neznamená to, že veci flákame. Učíme sa však, že aj keď niekomu ublížime, je možné ospravedlniť sa a skúsiť to znova. Učíme sa, že keď sa nám niečo nepodarí, napríklad niečo rozbijeme alebo nezvládneme svoje emócie, nie je to koniec sveta. Ceníme si vôľu skúsiť to znova, lepšie.

Naučte sa ovládať svoje emócie

Jedna z vecí, ktoré považujem pri našom spoločnom učení za najdôležitejšiu, je zvládanie emócií. Viem si predstaviť, že rodičia s nákladom, ktorí im „pristál“ v tomto období doma, to nemajú ľahké.

Počas rokov so synom doma som si všimla, že keď sa rovnakou mierou sústredíme nielen na samotný predmet či učivo, ale aj na to, ako veci zvládame a ako sa pri nich cítime, veci nám idú lepšie. Najmä na začiatku dňa alebo pri náhlych zmenách plánov či okolností je dobré sa zastaviť a chvíľu vnímať, ako sa kto cíti – porozprávať sa o tom, prečo sa tak cítime a ako si s tým vieme alebo nevieme poradiť.

Nebudem sa tváriť ako majster sveta, tiež mi občas stratím trpezlivosť a vlastný hnev ma dokáže prevalcovať. Pracovať s tým sa doma učíme všetci. Hoci to znie banálne, ale všeliekom je u mňa dýchanie. Najmä keď syn skúša moju trpezlivosť, začnem vedome dýchať – vpo nádychu zadržím dych a potom ho pomaly vypúšťam. Ďalšia dobrá taktika je opustiť na chvíľu miestnosť a ísť sa napiť vody.

Skvelo funguje, keď si rodič nájde formulky, ktoré vie použiť, keď ho hnev zavalí – získa tak čas na spracovanie situácie, napríklad: Teraz sa hnevám, nechcem nič hovoriť, lebo by ti to ublížilo. alebo Potrebujem čas, hnevám sa a vtedy občas poviem veci, ktoré neskôr ľutujem.

Držte sa toho, čo baví deti aj vás

Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.

Manžela baví matematika a vidím, že syn sa spoločne s ním dokáže nadchnúť sledovaním výpočtu príkladu. So mnou sa skôr nadchne skôr hľadaní súvislostí v informáciách.

„Pri domácom učení odporúčam chytať sa toho, čo deti aj rodičov baví a pokúsiť sa hľadať v tom priestor na napredovanie. Nech si tento čas spolu čo najviac užijú. Každého rodiča môže baviť niečo iné, a tak dokáže deťom odovzdať niečo navyše.“

Všetko, čo nám nejde alebo sa zdá neprekonateľné, často potrebuje iba viac času a odstup. Niekedy sa k veciam vrátime až po čase a zistíme, že majú jednoduché riešenie, ktoré sme v danej chvíli nevideli. Práve to, že človek nevie, musí rozmýšľať a opakovane sa k veciam vracať je podstata poznávania. A v tom sa skrýva aj radosť z poznávania.

Netvárte sa, že rozumiete všetkému

Myslím si, že úlohou učiteľa rodiča nie je kázať deťom o tom, ako čo je. Dobrý učiteľ deti stimuluje k tomu, aby to chceli zistiť samy.

V rodičovi preto vidím skôr sprievodcu, ktorý spolu s dieťaťom zisťuje a objavuje, netvári sa, že všetko vie. Ja sa so synom dozvedám úžasné veci zo sveta fyziky a mechaniky, ktorým, priznávam sa, vôbec nerozumiem.

Nechám sa od neho poučiť, prípadne mu pomáham s hľadaním zdrojov. Občas spoločne napíšeme e-mail niekomu, kto o danej téme vie viac.

Ako rodičia vedú deti k športu počas karantény? Inšpirujte sa 3 príbehmi

Domnievam sa, že takto získané vedomosti a zručnosti budú trvalé a deti ich v živote naozaj uplatnia. Nebudú sa viazať len na písomku či skúšku, po ktorej im všetko z hlavy odletí.

Orientujte sa na témy, nie na hodiny a predmety

Vzdelávanie doma vytvára šancu narábať s časom efektívne. Sú dni, keď sa deti lepšie sústredia na prácu pri stole, trénovanie písania či kreslenie. Sú dni, keď sa chcú viac hýbať, robiť pokusy alebo skladať skladačky.

Podľa toho môžeme tematicky zamerať celé dni, ako ich deliť na hodiny a predmety. Pri starších deťoch sa dá vnímať, či sa chcú o témach rozprávať a napredovať v diskusii, alebo sa chcú venovať samostatnej činnosti, čítaniu a zisťovaniu informácií. Netreba sa viazať na školský denný rozvrh, veci sa dajú rozložiť do celého týždňa.

Rovnako to platí aj o sústredení. Každé dieťa ho má trochu iné. Náš syn sa dokáže sústrediť na veci, ktoré ho zaujímajú, celé hodiny. Na tie, čo ho nezaujímajú, sa sústredí niekoľko sekúnd. Je fajn poznať dieťa a posúvať ho postupne, mať realistické očakávania a vnímať jeho úspechy skôr v porovnaní s jeho výkonom včera či pred týždňom, nie v porovnaní s nejakou výkonovou tabuľkou či nebodaj s ostatnými rovesníkmi.

Vytvorte si systém samostatnej práce

Samostatnosť dieťaťa je veľmi dôležitá aj pre duševné zdravie rodiča a jeho schopnosť venovať sa práci. Preto odporúčam dohodnúť si systém samostatnej práce. Najmä pri menších deťoch to je ťažké, ale dá sa to.

Nám pomáha vizualizácia, prostredníctvom ktorej si ukazujeme, akú veľkú časť kruhu, teda dňa tvorí samostatná práca a akú časť spoločný čas. Všetky otázky, ktoré syn má, si necháva na čas, keď sme mu plne k dispozícii.

Netreba mať však veľké očakávania, deti robia chyby rovnako ako my. Preto sa občas stane, že z nadšenia, ktoré nevie skrotiť, nám vbehne do pracovného online stretnutia alebo ho prevalcuje frustrácia či hnev z neúspechu a neudrží ho v sebe. Keď môžeme, snažíme sa mu pomôcť, na druhej strane ho však po čase, keď už emócie nie sú také veľké, vždy upozorníme, že nabudúce to skúsime inak, samostatnejšie.

Náš syn sa najčastejšie samostatne venuje Minecraftu, ktorý v tomto období poskytuje zadarmo množstvo rôznych edukačných modulov. Minecraft sa často prezentuje ako strašiak, nás však úplne fascinuje. Okrem architektúry a skladania ponúka možnosť učiť sa takticky rozmýšľať, vytvárať elektrické obvody, pochopiť chemické reakcie, dokonca naučiť sa chovať zvieratá a pestovať rôzne plodiny.

Jasné, realita je realita, ale poznatky získané v Minecrafte majú zmysel. Táto hra umožňuje aj spoluprácu, náš syn ju hráva často spoločne s deťmi v iných domácnostiach.

Bonus: Ako môže vyzerať preskúšavanie pri domácom vzdelávaní

Pri domácom vzdelávaní sa dieťa musí každý polrok zúčastniť na preskúšavaní v škole, ktorú si zvolíte. Školu, do ktorej sme zapísali nášho syna, sme poctivo vyberali. A hoci ju máme 200 km od miesta, kde bývame, neľutujeme to. Panie učiteľky sú veľmi rozhľadené a skúsené, vnímajú nášho syna ako špecifickú osobnosť a v možnej miere tomu podriaďujú aj preskúšavanie.

Využívame možnosť individuálneho preskúšavania, škola však organizuje aj rôzne hravé tímové formy zisťovania vedomostí detí. Možností je vždy viac a atmosféra je pohodová, uvoľnená. Panie učiteľky nekladú na deti viac tlaku, ako by boli schopné uniesť, a za to si ich nesmierne vážim.

Matej Tóth vybavil pre všetky deti Telesnú na doma. Pustite sa do spoločného cvičenia

Tento deň je náš jediný hmatateľný kontakt so školou a vždy sa naň pripravujeme. Dáme dokopy všetko, čo syna posledný polrok bavilo, čím sa zaoberal. Je to poučná chvíľa aj pre mňa, lebo ma prinúti zamyslieť sa, ako sa zmenil a vyvinul.

Ak mám byť úprimná, to, ako syn napreduje, by som nikdy nenaplánovala. Vždy je to prekvapivé, témy sú nečakané, skoky vo vývine obrovské, často aj v oblastiach, ktorým sa cielene nevenujeme. Zo začiatku som mala predstavu, že jeho vzdelávanie pôjde v koľajach, ktoré určíme my, z čoho nás syn našťastie vyliečil.

Niečo z toho, čo za polrok urobí, sa so školským učivom prelína (napríklad rýchlo napreduje v gramatike), niečo nie (veľa tém a oblastí, ktoré škola vyžaduje v tomto čase, ho bavilo inokedy alebo sa k nim dostal iba okrajovo). Väčšinou po tomto prekrytí spolu s učiteľkami pátrame.

Známkovanie u nás v rodine zatiaľ berieme ako súčasť administratívy, syna sa netýka. Som rada, že máme túto možnosť, pretože v tejto fáze života sú schopnosti dieťaťa často dané prirodzeným vývinom a ten je u každého dieťaťa iný. Nevidím dôvod trestať dieťa zlou známkou za slabšiu motoriku, napríklad za písanie, len preto, že jeho telo mu to nedovoľuje. Každé dieťa robí, čo vie a môže, keď mu na to vytvoríme vhodné podmienky.


Získajte až 40 GB dát od O2. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej mimoriadnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.

Kristína Převrátil Alexy

Venuje sa komunikácii, sociológii a neurodiverzite, spolu s manželom Janom podniká v oblasti marketingu a reklamy. Viac o témach, ktoré ich zaujímajú, nájdete v ich podcastoch na Ideology.podbean.com alebo na stránke ideology.sk


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac