Stĺpček psychologičky Barbory Kuchárovej: Radosť je infekčná

Keď jednoduché veci vyzerajú na prvý pohľad zložito, tak sa cítim, keď píšem tento stĺpček o radosti.

Radosť je taký prirodzený pocit, že keď ho cítime, nie je čo riešiť. Radosť je stav bytia, v ktorom sa nerozmýšľa, ale cíti. Radosť je prítomnosť, ktorá nemá včera a zajtra. Radosť je veľmi prirodzená a spontánna.

Radosť je naplnenie potrieb a keby som bola kazisvetom z Teórie veľkého tresku, tak sucho dodám, že sú to hormóny.

Sám veľký Sigmund Freud vravel, že je podstatou bytia, že nás to k nej prosto ženie. A ja dodávam, že je to i naša zodpovednosť a hlavná úloha v živote.

Máme na starosti sami seba a musíme nezatrpknúť voči ľuďom a svetu. Hlavnou príčinou je skutočnosť, že radosť je infekčná. Touto infekciou trpia najmä deti a domáce zvieratká.

Ja ako psychologička prestávam v čase radosti klientov a klientky stretať, pretože sa vrátia do svojich životov a psychologické sprevádzanie už nepotrebujú.

Ak mám byť úprimná, tak vlastne toto ma na mojej profesii najviac baví – sprevádzať klientov a klientky na ceste k radosti a to v skutočnosti znamená na ceste späť k samým sebe. Je to taká napínavá cesta cez celkom nebezpečný les plný vlastných strachov, pochybností, „haluzí“ a vlastných či cudzích pochybných konceptov.

Na tej ceste je aj veselo a v tom lese sú aj čistinky radosti, napríklad keď človek objaví právo byť sám sebou, keď si odpustí, keď pochopí, keď sa príjme, keď si dovolí byť šťastný a mať sa rád.

Poznám tú radosť, keď ľudia získajú nadhľad nad vlastnými strachmi, drakmi či démonmi a pochopia, že sú vlastne detsky smiešne a len sa nafukujú.

Poznám tú radosť, keď ľudia pochopia, že nemusia vyhovieť celému svetu a pustia prievan do svojich pandoriných skriniek a trinástich komnát, keď vyháňajú zo skríň svojich kostlivcov.

Poznám tú radosť, keď ľudia objavia a objímu svoje vnútorné dieťa a dovolia mu byť zase prítomným a tešiacim sa z každého dňa a z každého pekného človeka. Poznám tú radosť z návratu k sebe samotnému.

Myslím si, že mám radostnú profesiu a šťastnou a naplnenou ma robí radosť mojich uzdravujúcich sa klientov a klientok. Tak trocha sa na ich radosti priživujem a verte mi, je to skutočne mňam.

Tento článok je súčasťou víkendového vydania magazínu Sóda a vznikol v spolupráci s Férovou Nadáciou O2. Nadácia práve spustila ďalší ročník svojho Grantového programu. Zapojiť sa môžete na tomto mieste

Barbora Kuchárová

Je klinická psychologička a výkonná riaditeľka občianskeho združenia Prima, ktoré sa zaoberá prácou s drogovo závislými ľuďmi v teréne. Vytvorila sériu videí, ktoré hovoria o rodovej nerovnosti, pracovnej morálke aj prokrastinácii.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Víkendové čítanie: Čo vám robí radosť?

Pociťuje ju každý z nás. Každý možno v trochu inej situácii či v trochu inej intenzite, no určite neobchádza ani jedného z nás.

V druhom víkendovom vydaní magazínu Sóda sme sa po východnom Slovensku rozhodli bližšie pozrieť na radosť, emóciu, ktorou reagujeme na príjemné udalosti v našom živote. Radosť patrí nielen k tým najpríjemnejším, ale súčasne aj najprirodzenejším emóciám, spája sa s pocitom šťastia a momentmi, pri ktorých sa človek cíti jednoducho dobre.

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo znamená radosť pre vás a ktoré situácie ju vyvolávajú? Tieto dve otázky sa nesú celým naším víkendovým vydaním, ktoré vzniklo v spolupráci s Férovou Nadáciou O2. Začítajte sa do našich článkov a zistite, že zdroje radosti a od nej sa odvíjajúceho šťastia sú naozaj rôzne a veľmi subjektívne.

Psychologička Barbora Kuchárová sa v rámci našej víkendovej témy vo svojom stĺpčeku zamýšľa nad tým, čo je to radosť. „Radosť je prítomnosť, ktorá nemá včera a zajtra,“ hovorí.

Americký lingvista a spisovateľ Daniel Everett, ktorý dlhé roky žil po boku kmeňa Pirahov v amazonskom pralese, nám v rozhovore prezradil, prečo ich považuje za jedných z najšťastnejších ľudí na svete.

Daniel Everett sa od Pirahov mnohému naučil a svoje zistenia šíri ďalej. V ďalšom článku sme pre vás zhrnuli jeho poznatky o tom, čo všetko sa môžeme od tohto kmeňa naučiť, aby bol náš život vyrovnanejší a radostnejší.

Dobrú noc a pozor na hady. Tak znie názov Everettovej knihy, v ktorej opísal svoj život po boku amazonského kmeňa. Ak chcete o tomto kmeni a ich vnímaní sveta vedieť viac, zapojte sa do súťaže o 5 výtlačkov.

Aby sme dokázali, že pôvodcovia radosti, môžu byť rôzni, opýtali sme sa 8 známych tvárí a osobností verejného života, čo robí radosť v živote im a následne sme si rovnakú otázku položili aj my v rámci magazínu Sóda.

A čo naozaj robí radosť vám? Podeľte sa s nami v komentároch na našom Facebooku.

Zdrojom radosti môže byť aj práca či iná aktivita, ktorá prispieva k zlepšeniu podmienok na Slovensku. Máte nápad, ktorý môže pomôcť mladým ľuďom s rozbehnutím podnikania, venuje sa vzdelávaniu, boju s nezamestnanosťou alebo podporuje ľudské práva? Zapojte sa do nového Grantového programu, ktorý práve spustila Férová Nadácia O2.


Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac