Zvažujete, že svojmu dieťaťu kúpite smartfón?

Prečítajte si úryvok z knižky Krotitelia displejov, v ktorom autorka Slávka Kubíková ponúka tipy, ako postupovať.

Keď príde dlho očakávaný a vaším dieťaťom vymodlený moment získania tej vytúženej vecičky, existuje jedna veľmi bezpečná cesta do totálneho „prúseru“: k telefónu pripojiť nejakú tú päťminútovú kázeň o tom, že je to rizikové a dieťa má byť zodpovedné a považovať to za vybavené.

Laura Markhamová, moja najobľúbenejšia americká expertka na výchovu, odporúča pozerať sa na odovzdanie smartfónu dieťaťu ako na ročný tréningový program. Skrátka, niečo ako autoškola.

CEO O2 Slovakia Peter Gažík: Nechcem, aby technológie oberali moje deti o iné skúsenosti. Prečítajte si náš rozhovor

Dieťa sa potrebuje zaučiť do toho, ako sa mobil používa, a prejsť si spolu s vami všelijaké situácie, ktoré v digitálnom svete nastávajú. Až keď vidíte, že to zvláda, môžete sa postupne sťahovať do úzadia.

Laura Markhamová odporúča: Zo začiatku hovorte s dieťaťom o tom, ako používa mobil, každý jeden večer. Prezrite si spolu s ním jeho telefonáty a esemesky, aké aplikácie použilo. Spýtajte sa ho na to, aký má pocit z telefónu v ten deň. Zmenilo sa niečo v jeho živote tým, čo videlo na mobile?

(…)

Aj keď už má dieťa telefón dosť dlho, odporúčam rodičom vyhradiť si právo náhodne skontrolovať správy. Deťom to pomôže vytvoriť si návyk zodpovedného správania, pretože ich mobily nie sú také „neviditeľné“.

Mnohí ďalší experti odporúčajú spísať s dieťaťom akúsi zmluvu o používaní telefónu, volá sa to digitálny kontrakt.

V zmluve sa definuje:
– kto mobil používa a má k nemu prístup, kto rozhoduje o tom, čo sa tam nainštaluje; – kedy sa mobil bude používať;
– akým spôsobom;
– čo sa stane, keď sa kontrakt poruší.

Má to niečo do seba. Ak sú pravidlá napísané, nevznikajú pochybnosti a výhovorky, ako to vlastne má byť. Ak sa to potvrdí podpisom, je to znak súhlasu všetkých zúčastnených. Napriek tomu chápem, že tento koncept je trochu umelý a nie každému sadne do jeho komunikácie s diaťaťom.

A preto je možné spraviť aj „ústnu verziu“, ale aj v tom prípade si aspoň vy tie pravidlá zapíšte. Podstatné je pri používaní takej riskantnej veci veľmi jasne definovať podmienky. Optimálne nie z pozície moci, ale v dialógu s dieťaťom. Dieťa má tiež svoj pohľad a keď sa ten vezme do úvahy, tak sa s výsledkom viac stotožní, ako keby to bolo len „nariadené“ zhora. To však neznamená, že sa necháte zatlačiť tam, kam nechcete.

Berte to ako biznisové vyjednávanie – stanovte si hranice, za ktoré nejdete, a v rámci debaty hľadajte riešenie, s ktorým budú spokojné obe strany. V prípade, že sa to v niektorom bode nie úplne dá, uplatnite svoj názor, keďže zvrchovaným mediálnym vládcom ste stále vy.

Do digitálnej zmluvy, či už písomnej alebo ústnej, odporúčam presadiť pravidlo, že rodič pozná heslo k telefónu a má právo ho skontrolovať. Odkomunikujte si to takto s deťmi na začiatku, aby vedeli, ako sa veci majú. Ale: v záujme zachovania dôvery je dobré toto právo využívať len v naozaj opodstatnených prípadoch.

Pri mladších a nezrelších deťoch to zo začiatku bude dôležité pre prípady námatkovej kontroly, v prípade starších detí len ako poistka, keby prišlo k nejakým problémom.


Vydanie knižky Slávky Kubíkovej Krotitelia dispejov s množstvom praktických rád a tipov podporila aj spoločnosť O2.

O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Podporte školu v projekte O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Prečítaním tohto článku
ste získali bonusový hlas.
Využite ho a podporte svoju školu.

Využiť bonusový hlas

Slávka Kubíková

Je niekdajšia ekonomická novinárka 
a finančná manažérka v nadnárodnej spoločnosti. Vo svojej prvej knižke
 o výchove Klub nerozbitných detí odpovedá na otázku, čo môžeme urobiť, aby dnešné deti nezomlela súčasná instantná doba. Jej nová knižka Krotitelia displejov vysvetľuje, ako na vzťah detí a digitálnych technológií, a hľadá spôsoby, ako nad digitálnym svetom udržať kontrolu. Vydanie knižky podporilo 
aj O2 Slovensko.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Prerastajú vám technológie cez hlavu? Máme pre vás 5 tipov na digitálny detox

So psychologičkou Lenkou Rušarovou sme sa pozreli na význam digitálneho detoxu a jeho obľúbené formy, vďaka ktorým nebudú mať technológie nad vami prevahu.

Vonkajších podnetov je dnes toľko, že môžu ľahko prehlušiť vnútorný svet človeka. Digitálny detox ich pomáha obmedziť a prispieva k tomu, aby človek lepšie vnímal vlastné potreby. Ak cítite, že by vám prospela zmena, je namieste uvažovať o digitálnom detoxe. 

Prečítajte si: Veľa ľudí hľadá prostredníctvom technológií vzrušenie a pocit, že žijú, hovorí psychologička Rušarová

Popri vonkajších podnetoch existujú aj vnútorné. Sú to stimuly, ktoré prichádzajú z nášho vnútra. Patrí medzi ne napríklad to, čo cítime v svaloch, ako nám tlčie srdce, ale aj naše emócie a myšlienkové asociácie.

Rýchlejšie si však uvedomíme to, čo prichádza zvonka. Dáva to zmysel aj evolučne – keby človek prednostne nespracoval vonkajšie podnety, neprežil by, pretože to, čo prichádza zvonka, môže byť nebezpečné.

Vonkajšie podnety tak väčšinou dostávajú prednosť pred uvedomovaním si vnútorných podnetov. A ak človek neustále „visí“ na technológiách, môže sa stať, že ani nevie, ako sa vlastne cíti.

O pokuse s bezodnou polievkou

Na túto tému sa urobilo množstvo zaujímavých pokusov, napríklad ľuďom dali jesť z bezodnej misky, teda z misky, do ktorej pomocou skrytej hadičky neustále dotekala polievka. Niektorí z nich mohli popri jedení sledovať niečo pútavé na tablete.

Ľudia, ktorí počas jedenia sledovali tablet, zjedli oveľa viac polievky ako tí, ktorí ho nesledovali. Neuvedomovali si, či im polievka ešte chutí a či sú už sýti. Dokonca si ani nevšimli, že im polievka neustále priteká.

Digitálny detox ako cesta k sebadisciplíne

Ak chcete s digitálnym detoxom začať, je potrebné povedať, že ide o intuitívny koncept, nie odborný termín, a neexistujú žiadne dáta, ktoré by potvrdzovali, že má na ľudí paušálne pozitívny dosah. To však neznamená, že sa nemáme v prípade potreby obmedzovať v používaní technológií a pestovať sebadisciplínu.

Ľudia majú odlišný životný štýl a od digitálneho detoxu majú rôzne očakávania, preto aj vhodná forma detoxu môže byť pre každého iná. Týchto 5 tipov vám pomôže, aby ste si zvolili formu, ktorá je pre vás vhodná.

1. Odložte mobil pred spaním

Mnohí ľudia už prišli na to, že sa im lepšie zaspáva a majú pokojnejší spánok, keď pred spaním obmedzia tzv. screen time.

Neexistuje však paušálne odporúčanie, ako dlho pred spaním by ste mali mobil či tablet odložiť. Platí, že deti a ľudia, ktorí majú veľmi dráždivú nervovú sústavu, sú úzkostní alebo napätí, potrebujú výrazne viac času, aby sa pred spaním upokojili.

2. Stanovte si pravidlá, kedy budete mobil kontrolovať

Ľudia majú mobil na dosah takmer permanentne, je dokázané, že rodičia sa dotýkajú telefónov častejšie ako vlastných detí. Ak aj vy zo zvyku neustále kontrolujete svoj mobil, má zmysel vytvoriť si pravidlá, kedy ho budete kontrolovať.

Môžete sa napríklad rozhodnúť, že sa pozriete, či vám neprišiel očakávaný e-mail, ale nebudete otvárať iné aplikácie, prípadne si môžete stanoviť, že budete svoj telefón kontrolovať len niekoľkokrát denne alebo iba v určitých časoch.

Myslite však na to, že tieto pravidlá vždy musia byť ruka v ruke s tým, čo robíte a ako žijete.

3. Doprajte si oddych od sociálnych sietí

Niektorí ľudia sa nepotrebujú úplne odstrihnúť od technológií, postačí im, ak na nejaký čas vypnú sociálne siete. Ide hlavne o ľudí, ktorí sa neustále porovnávajú s inými a sledujú, ako žijú, ako vyzerajú či akí sú úspešní.

Je dobré myslieť na to, že sociálne siete ponúkajú zhustený a vylepšený obraz reality, čo môže v človeku vyvolať pocit, že všetkým ostatným život funguje ľahko, len vám nie.

Ak vám to znie povedome, možno vám prospeje urobiť si detox od sociálnych sietí.

4. Dajte si deň off a venujte sa svojim koníčkom a blízkym

Ak túžite stráviť pokojný deň sami so sebou alebo s rodinou, vyskúšajte odložiť mobil alebo tablet.

Aby ste zvládli celý deň offline, je dobré začať postupne. Pekným príkladom môže byť návšteva starých rodičov, kde niekedy ľudia prirodzene všetko odložia a venujú sa jeden druhému. Ak sú takéto návštevy pravidelné, môže sa z nich stať príjemný detoxový rituál, vďaka ktorému si lepšie privyknete na čas bez mobilu.

5. Vyskúšajte dovolenku bez technológií

Jednou z foriem digitálneho detoxu je (krátka) dovolenka s cieľom stráviť kvalitný rodinný čas bez technológií.

Aby sa snaha neminula účinku, mala by všetkým zúčastneným dávať zmysel. Každý by mal mať priestor pripraviť sa na to, že výlet strávite na mieste, kde napríklad nie je signál. Zároveň je dôležité zabezpečiť všetkým zúčastneným náhradu za technológie – spoločný program, ktorý rodinu stmelí.

Tieto spôsoby, ako obmedziť vplyv vonkajších podnetov na ľudský život, nie sú jediné.

Môžete napríklad odložiť technológie počas jedla, vymedziť si jednu miestnosť v byte, kde sa nebudú používať, vypnúť Wi-Fi na určitú časť dňa alebo si len stíšiť notifikácie. Na každého funguje niečo iné, treba len experimentovať a nájsť vhodné formy pre seba.


Vyvážený vzťah k technológiám je dôležitý nielen pre dospelých, ale aj deti, preto O2 spúšťa už 4. ročník O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, ktorá u detí buduje pozitívny vzťah k pohybu a učí ich, ako tráviť voľný čas aktívne. Do súťaže o Akadémiu môžete prihlásiť aj školu vašich detí. Všetky potrebné informácie nájdete na akademia.o2.sk

Lenka Rušarová

Je certifikovaná klinická psychologička a psychoterapeutka s viac ako 15-ročnou praxou. Pracuje v súkromnom zdravotníckom zariadení PsychoKonzult, kde sa venuje nielen deťom, ale aj párovej a individuálnej psychoterapii. Preložila viacero odborných publikácií a tlmočí v odbore.


Vyskúšali sme, či sa dá fungovať so smartfónom bez Google

Čítaj viac

Predobjednajte si novú PlayStation 5, ktorá predbehla evolúciu a prinesie novú éru hrania

Čítaj viac

Jeseň plná energie? Našich 6 obľúbených smartfónov vydrží na jedno nabitie aj dva dni

Čítaj viac