V nadväznosti na kampaň O2, ktorá upozorňuje na dôležitosť 17. novembra a jeho odkaz, vám prinášame príbehy dvojice Slovákov, ktorí sa venujú zaujímavým projektom a svoje produkty úspešne predávajú aj do zahraničia, resp. ich za hranicami Slovenska priamo produkujú.
Dizajnér Zolo Kis: Snažíme sa milovníkom dreva prinášať len to najlepšie
Za značkou Mr. Wood, ktorá sa špecializuje na výrobu drevených doplnkov, stojí dizajnér Zolo Kis. Na trhu funguje od roku 2014, pričom sa postupne začala venovať nielen vlastnej výrobe, ale aj predaju originálnych drevených produktov iných značiek. „Snažíme sa milovníkom dreva prinášať len to najlepšie,“ vysvetľuje dizajnér.
Už pri rozbehu firmy vedel, že chce svoje výrobky predávať aj do zahraničia. „Dôvody boli dva. Slovenský trh je na tento typ produktov veľmi malý, a tak jedinou možnosťou, ako prežiť, je fungovať globálne a zároveň to bola moja osobná výzva,“ približuje Zolo.
Značka sa v zahraničí ujala a objednávky spoza hraníc Slovenska v súčasnosti tvoria asi polovicu obratu. Svojich klientov si našla napríklad v USA, Austrálii aj Nemecku, kde sa najviac darí dreveným nástenkám, tzv. pegboardom a písmenkám. Podstatnú časť tvorí aj zákazková výroba, ktorej sa dizajnér venuje tiež.
Do značky Mr. Wood pretavil Zolo svoje hobby – prácu s drevom, čo však v istej miere považuje aj za svoju nevýhodu. „V praxi to znamená, že uprednostňujem vášeň pred chladnou matematikou. Musím však byť veľmi disciplinovaný a myslieť aj na čísla,“ hovorí.
Na otázku či si vie predstaviť, že by nemohol slobodne podnikať a predávať aj do zahraničia, odpovedá záporne. „Myslím, že by som sa vynašiel aj v prípade, ak by som svoje produkty nemohol exportovať, ale predstava nemožnosti podnikať je absurdná. Trpel by som, vzdoroval a nakoniec odišiel niekde, kde by to možné bolo,“ uzatvára.
Výrobca kokosového cukru Lukáš Ondišák: Ponúkame poctivé prírodné produkty
Peknou ukážkou toho, ako si vďaka slobode pohybu a slobodnému trhu môže človek plniť svoje sny aj za hranicami krajiny, je projekt Chute Indonézie (Divine Spices), ktorý je výsledkom slovensko-indonézskej spolupráce.
Stojí za ním Slovák Lukáš Ondišák, prezývaný Luka, ktorý sa do indonézskej Jávy dostal v rámci štúdia na univerzite v Holandsku a už tam zostal. „Študoval som 6 mesiacov na miestnej univerzite a následne som si z Indonézie dokončil štúdium v Holandsku,“ spomína.
V rámci svojho projektu, ktorý funguje už piaty rok, ponúka Luka poctivé prírodné produkty, ktoré pochádzajú priamo z tamojších fariem. Tým hlavným je kokosový cukor, no v ponuke nájdete aj mletú kurkumu, zelenú kávu či vanilkové lusky.
„Je to unikátny direct trade projekt. Pri výrobe používame ingrediencie od skupiny farmárov dodržiavajúcich pravidlá organického farmárčenia, s ktorými spolupracujeme už roky. Náš vzťah je založený na poctivom obchode, dôvere a priateľstve,“ približuje Luka, ktorý bol od raného detstva fascinovaný kulinárstvom a rozmanitými ingredienciami.
Pre Luku je v rámci jeho podnikania dôležitá najmä poctivosť a dôraz na celkový proces výroby, ktorému sa venuje veľká pozornosť – od kontroly vstupných surovín cez ich ručné spracovanie až po výstup vo forme finálneho produktu. „Máme pod kontrolou každý krok výroby, vrátane kontroly kvality a starostlivosti o ľudí,“ hovorí.
Úspech projektu Chute Indonézie potvrdzuje aj to, že jeho kokosový cukor sa dnes predáva na 4 kontinentoch, pričom v Európe si ním okrem Slovákov sladia napríklad aj Česi, Íri, Slovinci a Chorváti.
V Lukovom živote zohráva dôležitú úlohu voľnosť a sloboda. Svoje podnikanie i život ako taký spojil s cudzinou a bez tejto možnosti si ho nevie predstaviť.