Stĺpček Mareka Richtera z Nadácie Pontis: Dobrovoľníctvo robí zo mňa lepšieho človeka

Dobrovoľníctvu venuje viac ako 15 rokov a sám stojí za vznikom viacerých projektov. Pre Sódu si pripravil pohľad z oboch strán – aké je byť v koži človeka, ktorý pomáha aj ktorému sa pomáha.

Pamätám si to, akoby to bolo včera, keď som v správach sledoval obrazy spustošených Tatier po veternej kalamite v novembri 2004. Keď som ich potom videl naživo, mal som slzy v očiach. Krátko na to, v lete 2005, som dostal možnosť pomáhať pri obnove Tatier ako dobrovoľník. Neváhal som a prihlásil som sa. A prišiel som aj o rok.

Vždy máme na výber, či sa s tým, čo sa stalo, len zmierime, alebo sa pokúsime niečo urobiť. Ja som si vybral druhú možnosť. Samozrejme, sám by som nezmohol nič. Ale spoločne so stovkami dobrovoľníkov sme odviedli kus dobrej práce – spriechodňovali sme turistické chodníky, realizovali projekt vodného lesa, opravovali sme mobiliár pre turistov a veľa iného.

O pár rokov, v roku 2011, sme sa ako žilinskí skauti zapojili do projektu Naše Mesto. Tentoraz sme však pomoc potrebovali my. Fascinovalo ma, že sa našli ľudia, ktorí nám boli ochotní nielen pomôcť, ale kvôli nám a nášmu projektu pricestovali do Žiliny až zo Žiaru nad Hronom.

Ako dobrovoľník som si vyskúšal prácu rangera v Slovenskom raji, pomáhal som pri obnove viacerých slovenských hradov či na banskoštiavnickej Kalvárii, organizoval som čistenia Lesoparku v Žiline a podieľal sa aj na organizovaní množstva aktivít pre deti a mládež.

Každá skúsenosť bola jedinečná a neopakovateľná, no vždy mali niečo spoločné. Uvedomoval som si, že dobrovoľníctvo robí zo mňa lepšieho človeka a zároveň mi prináša krásne zážitky.

Každý cestovateľ alebo travel bloger vám povie, že najlepšie je stretnúť miestnych ľudí a dať sa pozvať k nim domov. Neplatí to však len v zahraničí, ale aj na našom krásnom Slovensku.

Aj preto sme každý rok počas skautského tábora jeden deň venovali dobrovoľníckej práci v dedine, v ktorej sme táborili. Sú to krásne spomienky na ľudí, ktorí nám často neumožnili len nazrieť do svojich príbytkov, ale aj do svojho vnútra.

V súčasnosti pracujem v Nadácii Pontis, kde mám na starosti práve dobrovoľnícke podujatie Naše Mesto. Až keď som tu začal pracovať, zistil som, že myšlienka Nášho Mesta vznikla práve po kalamite v Tatrách a akciu Dobrovoľníci pre Tatry, na ktorej som sa kedysi zúčastnil, podporila aj Nadácia Pontis.

V Nadácii Pontis odvtedy každý rok organizujeme stovky dobrovoľníckych aktivít po celom Slovensku. Minulý rok vyšlo počas Nášho Mesta do ulíc vyše 10-tisíc dobrovoľníkov v 48 obciach po celom Slovensku. Cieľ bol jednoduchý – zlepšiť prostredie, v ktorom žijú.

Je super, že na jednej strane vieme sprostredkovať zážitky a dobrý pocit dobrovoľníkom a na druhej strane pomoc tým, ktorí ju naozaj potrebujú. Mal som šťastie vyskúšať si to na oboch stranách a musím priznať, že omnoho krajšie je pomáhať.

Tento článok je súčasťou víkendového vydania magazínu Sóda o dobrovoľníctve. Partnerom vydania je Férová Nadácia O2, ktorá v rámci aktuálneho grantu podporila 18 ambicióznych projektov, medzi nimi aj programy, ktoré sú založené práve na dobrovoľníctve. Viac informácií o činnosti nadácie aj o jednotlivých projektoch nájdete na www.spolocnost.o2.sk/ferova-nadacia.

Marek Richter

Je programový manažér Nadácie Pontis a zodpovedá za najväčšie podujatie firemného dobrovoľníctva v strednej Európe Naše Mesto. Podieľal sa na vzniku podujatia čistenia Lesoparku, ktoré sa stalo v Žiline tradíciou. Viac ako 15 rokov sa venuje deťom a mladým ľuďom ako dobrovoľník v Slovenskom skautingu, kde vedie aj akreditovaný vzdelávací kurz. Je členom iniciatívy Za naše mesto, ktorá združuje aktívnych občanov v Žiline. Od minulého roka je mestským poslancom v Žiline.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Dobrovoľníctvo obohatí váš život vo všetkých smeroch

Pomôcť dobrej veci a stať sa dobrovoľníkom je dnes prirodzenou súčasťou tisícok Slovákov. Pridať sa môžete aj vy.

Venovať svoj čas či vedomosti ľuďom, ktorí to potrebujú a pomoc naozaj ocenia, či zlepšovať prostredie, v ktorom žijeme, je v súčasnosti pre mnohých Slovákov doslova nevyhnutnosť.

Dobrovoľníctvo predstavuje čoraz populárnejšiu aktivitu, na ktorej je založených množstvo projektov, ktoré by bez nezištnej pomoci nikdy nedokázali fungovať.

Nie je však len o nezištnej pomoci. Prináša aj množstvo výhod, vďaka ktorým si môžete naozaj výrazným spôsobom obohatiť život – získate cenné skúsenosti, stretnete nových ľudí a budete mať dobrý pocit, ktorý vám doteraz možno chýbal.

V tomto víkendovom vydaní magazínu Sóda sme sa rozhodli zamerať práve na dobrovoľnícke aktivity. Partnerom vydania je Férová Nadácia O2, ktorá v rámci aktuálneho grantu podporila 18 ambicióznych projektov, medzi nimi aj viaceré dobrovoľnícke programy.

V tomto vydaní nájdete:

Stĺpček Mareka Richtera z Nadácie Pontis: Dobrovoľníctvo zo mňa robí lepšieho človeka. Dobrovoľníctvu sa venuje viac ako 15 rokov a pre Sódu si pripravil pohľad z oboch strán – aké je byť v koži človeka, ktorý pomáha aj ktorému sa pomáha.

Koordinátorka dobrovoľníkov: Skúsenosti, ktoré dobrovoľník získa pri práci s ľuďmi, sú na nezaplatenie. Michaela Bagalová z Bratislavského dobrovoľníckeho centra nám odpovedala na otázky o dobrovoľníctve, ktoré by vás mohli zaujímať.

6 dôvodov, prečo sa stať dobrovoľníkom. Váhate, či sa začať venovať dobrovoľníctvu? Pripravili sme pre vás sumár pridaných hodnôt, ktoré táto nezištná aktivita rozhodne má.

10 pekných dobrovoľníckych projektov, ktoré privítajú vašu pomoc. Neviete, ktorý program by bol pre vás vhodný? Zozbierali sme pre vás dobrovoľnícke projekty, v ktorých vašu pomoc, čas a vedomosti určite ocenia.


Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac