Začnite behať v teréne. Bude vás to baviť viac

Z tvrdého horúceho asfaltu na mäkkú príjemnú trávu či do zakrytého lesa. Na prvý pohľad rovnaký beh, ale rozdiely sú väčšie, než sa na prvý pohľad zdá.

Bežecké  začiatky sú pomalé a opatrné. Väčšina z nás začínala v okolí domova, na sídlisku alebo na najbližšom ihrisku. V súčasnosti však môžete stále viac bežcov nájsť aj na lesných chodníčkoch či v horách.

Beh v prírode má svoje čaro a prináša benefity, ktoré vám cestný beh nedokáže dať.

Spálite viac energie

Počas behu v prírode dokáže vaše telo spotrebovať až o 10 % viac energie než pri behu po ceste. Dôvodov je viacero. Hlavnou výhodou je, že bežíte po nerovnom povrchu – pri dopadoch a odrazoch je teda potrebná väčšia sila dolných končatín.

Taktiež musíte preskakovať a uhýbať sa rôznym nástrahám. A nakoniec musíte mať neustále pripravenú aj hlavu, ktorá svojou aktivitou taktiež spaľuje energiu a prispieva k tvorbe endorfínov po výkone.

Zlepšíte si rovnováhu

Kamene, konáre kríkov a korene stromov. Nástrahy, ktoré v lese čakajú na bežcov sú rôzne, preto treba byť neustále v strehu a mať pripravenú nielen hlavu, ale aj ruky, ktorými môžete prípadný problém ľahko vyriešiť.

Počas behu v lese musíte pozerať pred seba, aby ste videli, čo vás čaká o krok či dva ďalej. Zároveň musíte sledovať to, kam momentálne kladiete nohu, aby vás nič neprekvapilo. A do toho ešte periférne sledovať aj okolie, aby neprišlo neočakávané prekvapenie zo strany.

Dýchate lepší vzduch

V centre mesta či na sídlisku ste blízko áut, ktorých je dnes  stále viac. Kým prejdeme na elektroautá, ešte to potrvá, dovtedy budeme musieť dýchať výpary z výfukov, ktoré telu nerobia dobre.

Práve počas behu potrebuje organizmus vymieňať vzduch a dostávať nový a čerstvý. Eliminujte preto škodlivé látky z výfukov a choďte behať tam, kde autá nestretnete. Bude to bezpečnejšie a zdravšie. Skúste lesy, lúky či polia, určite je ich aj okolo vás niekoľko.

Vychutnáte si krajšie výhľady

Paneláky, betónové kancelárske budovy či sklenené obchodné centrá. Dnes ich vidíme na každej ulici a pri mestskom behu nám neostáva nič iné, len tento fakt akceptovať a behať pomedzi ne.

Beh v lese vám však otvorí zelené plochy, výhľady na celé doliny a možno stretnete aj nejaké zvieratká.

Posilníte si celé telo

Lesný beh je podobne ako každý iný beh hlavne o silných nohách. Práve v nerovnom teréne však vo väčšej miere zapájate aj iné časti tela. Keď skočíte na kameň či koreň stromu, namáhate pri udržiavaní rovnováhy hlavne strednú časť tela, ruky a ramená.

V teréne bežci často využívajú aj ľadvinky či batohy, vďaka ktorým môžu mať po dobehu svalovicu aj na svaloch chrbta či rúk, keďže nohy sú na záťaž zvyknuté. Niektorí bežci dokonca zámerne využívajú záťažové vesty.

Získate inšpiráciu a motiváciu

Iné prostredie, iné myšlienky, nové a kreatívne nápady. Nielen ľudia, ktorí pracujú v kreatívnom prostredí, by mali meniť prostredie, aby našli nové myšlienky. Výlet do prírody odporúčame všetkým, každý si tam niečo nájde.

Okrem nových myšlienok ponúka lesný beh aj priestor na vzdialenie sa od každodennej reality. Či už práca, škola, alebo iné povinnosti, všetky ich dokážeme počas behu v prírode vypustiť z hlavy a myslieť len na ďalší krok.

Nové priateľstvá

Príroda a beh v nej je vášeň, ktorá spája ľudí. S bežcami v lese zdieľate niečo, čo nemusíte vedieť presne pomenovať, ale vďaka tomu s nimi zažívate podobné príbehy, skúsenosti a zážitky, a viete si navzájom pomôcť, keď potrebujete.

Môže sa stať, že po jednom spoločnom behu budete mať nového sparring partnera a pocit, že ho poznáte dlhé roky, hoci je to len pár hodín.

Šetríte svoje kĺby

Počas behu v teréne využívate mäkšiu podložku, či už je to tráva, alebo lesná cestička. Pri dopadoch a spätných odrazoch sa tak nohy neodrážajú tak tvrdo ako od asfaltu, ale oveľa príjemnejšie.

Šetríte tak svoje kĺby a šľachy, ktoré po tréningoch nie sú také zničené a dokážu sa zregenerovať rýchlejšie.

Ak je vám beh blízky, radi by ste si zlepšili techniku a vedeli o tomto športe viac, zapojte sa do našej súťaže o ročné predplatné časopisu Running.

Tento článok na Sóde je súčasťou víkendového magazínu o pohybe a vznikol v spolupráci s O2 Športovou akadémiou Mateja Tótha. O akadémiu pre deti základných škôl si môžete zasúťažiť aj tento rok. Viac informácií a pravidlá súťaže nájdete na www.dobravec.o2.sk.

Dobrá vec

Podporte školu
v projekte O2 Dobrá vec

Prečítaním tohto článku
ste získali bonusový hlas.
Využite ho a podporte svoju školu.

Využiť bonusový hlas

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Víkendové čítanie: Pohyb patrí všetkým

O dôležitosti pohybu a jeho pozitívnom vplyve na zdravie aj psychiku vieme všetci, často je však v našom rebríčku kdesi na jednom z posledných miest.

Neraz vyhráva vlastná pohodlnosť a večné výhovorky, pre ktoré si nenájdeme časť zájsť si zaplávať, ísť konečne na prechádzku do lesa alebo aspoň občas vynechať výťah a prejsť tých niekoľko schodov peši.

A rovnako často pristupujeme aj k deťom. Namiesto toho, aby sme ich v pohybe a športovaní podporovali a boli im príkladom, dívame sa na ne, ako sedia doma aj počas pekných dní, ktoré by mohli tráviť vonku. Alebo sa potom stretáme s úplne opačným prístupom – množstvom fyzicky náročných tréningov, pre ktoré deti nestíhajú byť deťmi.

V tomto víkendovom vydaní magazínu Sóda, ktoré vzniklo v spolupráci s O2 Športovou akadémiou Mateja Tótha, sme sa rozhodli bližšie pozrieť práve na zdravý pohyb a aktívne trávenie voľného času prostredníctvom športu. Začítajte sa do našich článkov a presvedčte sa, že pohyb si môžu naplno užiť všetky generácie, nielen mladí ľudia a deti.

„Pohyb je rovnako dôležitý ako strava a spánok,“ hovorí v našom rozhovore trénerka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha Andrea Ballová, ktorá nám prezradila aj viac o tom, ako deti k pravidelnému pohybu motivovať.

Olympijský víťaz Matej Tóth sa vo svojom stĺpčeku zamýšľa, akú úlohu zohráva u neho pohyb a akým spôsobom ho môže do svojho života vniesť každý z nás.

Zaparkovať auto na opačnej strane parkoviska alebo pracovné stretnutie v stoji? Pripravili sme pre vás sumár nenáročných trikov, vďaka ktorým do svojho života vnesiete pohyb absolútne prirodzene.

Beh patrí k najpopulárnejším športom aj preto, že sa mu môžete venovať takmer kdekoľvek. Pripravili sme si pre vás tipy, vďaka ktorým zlepšíte svoj pôžitok z behu, vyhnete sa častým bežeckým zlozvykom a zistíte, prečo sa oplatí behať v teréne.

Ak je vám beh blízky, radi by ste si zlepšili techniku a vedeli o tomto športe viac, zapojte sa do našej súťaže o ročné predplatné časopisu Running.

Patríte k zanietením športovcom alebo s pohybom ešte len začínate? Pozrite si náš prehľad športových aplikácií, ktoré poradia s tréningovým plánom a poslúžia aj ako osobný tréner.

So športovým lekárom Pavlom Malovičom sme sa porozprávali o tom, ako si udržať fyzické i psychické zdravie aj vo vyššom veku. „Chcite každý deň vedieť niečo nové,“ radí.

Modrý operátor spustil 2. ročník O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, ktorá si kladie za cieľ priviesť deti k pohybu a pomôcť im zistiť, na ktorý šport majú najväčšie vlohy. O otvorenie jednej zo 40 akadémií môžu súťažiť základné školy po celom Slovensku. Viac informácií a pravidlá súťaže nájdete na www.dobravec.o2.sk.


Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Ako sa na používanie smartfónu za volantom pozerá známy moderátor, influencer a milovník šoférovania? Prečítajte si náš rozhovor.

Obľúbený moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra sa stal hlavnou tvárou kampane v rámci platformy Dátuj zodpovedne, ktorej cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom.

Porozprávali sme sa s ním, aký má vzťah k šoférovaniu, ako sa zmenil jeho prístup k používaniu mobilu po tom, čo sa zapojil do kampane, aj o vlogovaní a ďalších plánoch.

Kedy si naposledy použil telefón za volantom a aké myšlienky ti vtedy bežali hlavou? Uvedomoval si si, že nemáš auto úplne pod kontrolou a môže sa niečo stať tebe alebo niekomu inému?

Jasné, že si to človek uvedomuje. Do tohto projektu som išiel aj preto, lebo sám seba čoraz častejšie pristihnem pri uvažovaní nad touto témou. Telefonovanie s handsfree je jedna vec, ale iné je, keď telefón reálne ovládaš a scroluješ si Instagram alebo si niečo natáčaš. Moja žena ma za to často „pucuje“ a sám viem, že s tým musím prestať. Občas si poviem: „Čo ak by sa práve teraz mojou vinou niekomu niečo stalo?“

Bol si už niekedy účastníkom nehody, za ktorú bol zodpovedný telefón?

Také niečo sa mi ešte nestalo, ale raz dávno sme sa v jednej zápche posúvali na jednotke a dvojke a akurát som z obalu vyberal cédečko. Mal som ho v lone, rozhodol som sa pre Hip-Hop Výber 5 a bum. Nedobrzdil som. Jemná nepozornosť a bol tam oškretý plech. Nič vážne sa nestalo, ale ak by po priechode išla napríklad žena s kočíkom, bola by to už úplne iný príbeh.  

Je to pre teba šoférovanie nutnosť alebo pri tom dokážeš relaxovať?

Milujem šoférovanie. Je to vec, ktorá ma neskutočne baví. Zbožňujem dlhé cesty, a keď viem, že niekam pôjdeme minimálne dve hodiny, úplne sa na to teším. Veľmi rád šoférujem aj sám. Vtedy relaxujem, počúvam hudbu alebo podcasty, veľa premýšľam. Aj keď cestujem so svojou ženou, často sa stane, že sme počas jazdy ticho.

Aké bolo tvoje prvé auto?

Dlho som nemal peniaze na to, aby som mal auto. Aj keď som v rádiu robil už niekoľko rokov, cestoval som autobusom alebo taxíkom. Spomínam si, že keď som si už nakoniec chcel vziať auto na lízing, bavil som sa o tom s naším vtedajším generálnym riaditeľom. On mi povedal, nech pár mesiacov počkám, lebo v Ženeve vraj predstavia novú Hondu Civic. Bolo to okolo roku 2005 a vtedy vyzerala dosť futuristicky. A bol som nakoniec veľmi hrdý, pretože som bol prvý človek na Slovensku, ktorý ju mal.

Prečo si sa rozhodol stať tvárou projektu, ktorého cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom? Prečo by sa o tom malo hovoriť?

Ako som už spomínal na začiatku, čoraz častejšie som si v aute uvedomoval, že nerobím správnu vec, a keď ma z O2 oslovili, povedal som áno, pretože sa mi páči práve ten preventívny prístup a som s touto témou stotožnený. Ak by ma oslovil niekto s kampaňou na ochranu kaktusov, povedal by som, že síce s nimi súhlasím, ale nemám doma žiaden kaktus a veľmi to necítim.

„Telefonovanie s handsfree je jedna vec, ale iné je, keď telefón reálne ovládaš a scroluješ si Instagram alebo si niečo natáčaš.“

Toto je však vec, ktorú vnímam veľmi intenzívne, lebo vždy, keď ten telefón chytím za volantom do ruky, hovorím si: „Maťo, keď sa teraz niečo stane, už to nijako nezahovoríš.”  

Dnes sa dá veľmi ľahko dokázať, že si ten telefón držal v ruke práve vtedy. Aj na Slovensku teraz máme niekoľko káuz s esemeskami a fotkami a z toho človek už jednoducho nijako nevycúva. Išiel som do toho práve preto, že táto téma sa ma bytostne týka.

Pri príprave tohto projektu si sa dozvedel o štatistikách, ktoré hovoria, ako veľmi dokáže používanie mobilu ubrať z pozornosti vodiča. Zmenil sa tvoj postoj k jeho používaniu okamžite, alebo si si to uvedomoval trošku dlhšie?

Ešte si na to musím zvykať. Ale keďže teraz je táto kampaň všade a ľudia ju vnímajú, tak by som chcel ísť príkladom. Sám pred sebou by som sa cítil veľmi čudne, ak by som ten telefón používal rovnako aj naďalej. Určite si na to už dávam pozor.

Čoskoro budeš otcom. Prispel aj tento projekt k tomu, že v úlohe rodiča sa budeš snažiť byť zodpovednejší?

Áno, začal som rozmýšľať trošku inak. Máme pred sebou ešte zopár mesiacov, ale v istých oblastiach cítim zmenu svojho pohľadu na niektoré veci. Viac si uvedomujem, čo je a čo nie je dôležité. Takže si určite budem v budúcnosti dávať väčší pozor nielen na telefón za volantom.

Videl si niekedy pri šoférovaní na cestách vec, pri ktorej si ľutoval, že si ju nestíhaš natočiť a zdieľať?

No jasné, miliardu ráz. Minule som videl, ako si človek fotí mláku. Ale nie telefónom. Stál tam s foťákom a fotil si mláku. Stál som na semafore na Tomášikovej, naskočila zelená a ľutoval som, že som to nestihol. Bol to fascinujúci pohľad.

Hoci vloguješ len pomerne krátko, stal sa z teba mimoriadne úspešný youtuber. Rozmýšľal si už niekedy nad novým formátom alebo nad tým, že by si svoj kanál posunul niekam inam?

Premýšľam nad tým čoraz viac. Vždy je to o tom, že človek by sa mal nejakým spôsobom znovuobjaviť, nájsť niečo, čo ho zase na pár rokov nakopne. Nehovorím, že tie vlogy upadajú, stále ma to baví, stále si to robím sám a stále ma teší, keď si v počítači otvorím nový projekt a idem strihať.

Teším sa, keď mám príležitosť stretnúť sa a porozprávať sa so zaujímavými ľuďmi a môcť si to natočiť. Ale viem, že teraz by som chcel nájsť niečo ďalšie, čo by pre mňa bolo nosným projektom a vlogy by len podporovali to, čomu sa venujem. Aj preto rád šoférujem, lebo vtedy uvažujem nad podobnými vecami.

Ako vnímaš vplyv influencerov na ľudí? Cítiš nejakú zodpovednosť za obsah, ktorý publikuješ, alebo sa spoliehaš na to, že ľudia majú vlastný rozum a názor?

Je to tak 50/50. Nechcem nikomu zasahovať do života a hovoriť mu, čo má robiť a čo nie, pretože to podľa mňa nie je úplne správne. Ale sú isté témy, ktoré podľa mňa treba medzi ľudí „tlačiť“ viac a ukázať im, že napríklad nezávidieť a dopriať iným je nesmierne dôležitá vlastnosť. Alebo slušnosť v komunikácii s kýmkoľvek. Či si to ty, moji kolegovia, alebo hocikto na ulici.

„Nechcem nikomu zasahovať do života a hovoriť mu, čo má robiť a čo nie, pretože to podľa mňa nie je úplne správne. Ale sú isté témy, ktoré podľa mňa treba medzi ľudí ‚tlačiťviac.“

Taktiež kritické myslenie sa v súčasnosti tiež dosť podceňuje. Ja by som v základných a stredných školách určite zaviedol predmet kritické myslenie. Žiak by dostal súbor údajov a faktov a mal by sa v nich učiť orientovať – čo je relevantné a čo nie, čo je už prekrútené a ako je to naozaj.

Toto sú veci, pri ktorých človek môjho vplyvu nemôže len mávnuť rukou a povedať, že si idem svoje a „mám na saláme“, čo si ľudia myslia. Samozrejme, chcem robiť, čo ma baví a čo bude baviť aj ľudí, ale v istých momentoch cítim aj nejakú zodpovednosť.

Máš nejaký vysnívaný televízny alebo rádiový formát alebo námet, ktorý nosíš v hlave a ešte sa ti ho nepodarilo zrealizovať?

Kiežby som bol takýto človek. Možno sa teraz podceňujem, ale myslím si, že vedome takto nepremýšľam a nesnažím sa cielene generovať nápady. Ja som taký typ skôr zo dňa na deň a z týždňa na týždeň.

Veľa vecí v mojom živote jednoducho prirodzene prišlo mojím smerom. Keď som však chcel začať točiť vlogy, nosil som ten nápad v hlave trištvrte roka, kým som natočil prvý. Ale nemám námet na rozhlasovú či televíznu šou ani na nejaký nový internetový alebo youtubový projekt.

Kam povedie tvoja najbližšia cesta autom?

Keďže sme momentálne v rádiu, tak moja najbližšia cesta bude domov. Hoci bývam dosť blízko, chodím autom, no čoraz častejšie si hovorím, že by som mal viac chodiť na bicykli. A aj pešo by sa dalo.

A čo nejaká dlhšia cesta?

Nemám naplánovanú žiadnu dlhšiu cestu, ale v posledných dňoch som sa nacestoval celkom veľa. Pred pár dňami som bol v Prahe. Nakoniec som namiesto vlaku išiel autom a tá cesta naspäť bola veľmi jednoduchá a pohodová, ani neviem ako a už som bol doma.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.

Matej „Sajfa“ Cifra

Tento rok oslávi 40 rokov. Vyštudoval učiteľstvo v kombinácii slovenčina-angličtina a v súčasnosti je hlavne rozhlasovým a televíznym moderátorom. Okrem toho točí vlogy na YouTube, kde má takmer 170 000 odberateľov. V programe Level Lama hráva počítačové hry so známymi osobnosťami a občas sa venuje aj stand-up comedy. Je ženatý s moderátorkou Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou, s ktorou čakajú prvé dieťa.


Lifetech: Čo je nové