Bratia z Liptova vyrábajú lyže, ktoré sa priam pýtajú do voľného terénu

Pozrite si, ako spojením dreva, kovu a plastu vznikajú lyže pre tých najnáročnejších.

Len ťažko by sme hľadali šport, ktorý je viac ovplyvňovaný modernými technológiami, než lyžovanie. Kto s nimi nestíha držať krok, nemá veľkú šancu na úspech. Preto sa môže sa zdať, že výroba lyží je dnes záležitosťou veľkých športových firiem, no nie je to celkom tak.

Bratia Jakub a Viktor Devečkovci z Liptovského Mikuláša chceli vyrábať lyže podľa seba, a tak si založili vlastnú značku. Jeden je vyštudovaný strojár, druhý študuje kompozitné materiály v Mníchove.

A takto to vyzerá, keď sa v ich dielni vyrába pár nových lyží.

1.Príprava drevených dýh

Prvým krokom je výber a príprava povrchových dýh. Je to veľmi dôležité  – vytvárajú totiž vzhľad celého produktu. Preto im treba venovať veľkú pozornosť hneď na začiatku.

Vďaka tomu, že každá dyha pochádza z iného stromu, je každý pár lyží vzhľadom jedinečný.

2. Príprava jadier, sklzníc a vlákien

Vnútro lyží sa skladá z viacerých vrstiev, ktoré sú na seba naukladané. V tomto kroku treba nachystať všetok materiál dopredu, pretože počas ukladania lyží do kazety musí všetko odsýpať. Jadrá lyží sa frézujú na požadovaný tvar konkrétneho modelu.

Poskladajú sa sklznice, nafrézujú sa a uchytia sa do kaziet spolu s hranami.

Narežú sa vlákna a pripravia sa plastové protektory do špíc a pätiek.

3. Lisovanie

Materiály upravené do požadovaného tvaru sa na seba navrstvia. Na spodku je sklznica s hranami, na ňu sa položia karbónové, kevlarové a sklenné vlákna.

Pomer a typ vlákien závisí od konkrétneho modelu lyží a požiadaviek klienta. Každá vrstva vlákien je ručne napustená epoxidovou živicou. Forest Skis používa iba certifikované a ekologické živice.

Potom nasleduje jadro so sidewallmi (bočnými stenami) a protektormi. Na to sa umiestni ďalšia vrstva vlákien a povrchová dyha. Vrstvenie lyží sa líši v závislosti od konštrukcie a od typu produktu.

Následne lyže putujú do lisu, kde sa nechajú pod vysokým tlakom a kontrolovanou teplotou zlisovať a vypiecť.

4. Opracovanie

Po vylisovaní pracovník frézou odstráni prebytočný materiál a obrúsi ich. Pri tejto činnosti musí byť obzvlášť opatrný, pretože aj malá chyba môže celý produkt ľahko zničiť.

Po obrúsení prichádza na rad lak, ktorý drevo zakonzervuje. Nanáša sa v niekoľkých vrstvách. Vďaka takejto úprave sa dá drevený povrch lyží ošetriť a zrenovovať po každej sezóne. Na záver sa na kameni do sklznice vybrúsi štruktúra a nanesie vosk.

5. Výstupná kontrola

Každá lyža prechádza dôkladnou výstupnou kontrolou. Meria zhodnosť jednotlivých kusov a aj párov.

6. Vyrezávanie piet lyží

Vyrezaním piet lyži do určitého tvaru sa dosahujú špecifické jazdné vlastnosti požadované zákazníkom.

7. Ohýbanie lyží a testovanie zaťaženia

Lyže treba otestovať, aby sa zistilo, či znesú záťaž, ktorá na ne bude pri jazde pôsobiť.

Na záver si pozrite video, ako sa testovali lyže Forest Ski a galériu zo zjazdu freeriderov.

Slovenská značka Forest Skis po prvý krát uviedla v zimnej sezóne 2013/2014 na trh jedny zo svojich prvých verzií freeridových lyží vyrobených na zákazku. Tieto freeridové lyže sú ručne vyrábané v malej dielni na výrobu lyží a snowboardov.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Súľov má teraz o jeden dôvod viac, prečo ho navštíviť

Dielo mladého umelca našlo nové využitie v krásnom prostredí Súľovských vrchov.

Okolie obce Súľov je vďaka tamojšej krásnej prírode magnetom pre turistov, umelcov, či dokonca filmárov. Túto jeseň pribudol ďalší dôvod, prečo sa tam treba ísť pozrieť.

Súľov totiž získal netradičnú vyhliadku. Na neďalekom kopci umelec Juraj Gábor dokončil nové dielo, s názvom Zraková pyramída. Je dlhá 18 metrov a dá sa k nej dostať po turistickej aj cyklistickej značke. Slovo dlhá sme použili zámerne, keďže sa netýči do výšky, ale je položená naležato.

Dielo je pre ľudí voľne prístupné a turistom môže poslúžiť aj ako prístrešok s výhliadkou do okolitej prírody.

zrakova pyramida robo blasko

Zrakovú pyramídu oficiálne otvoria v sobotu 21. novembra 2015, kedy Stanica Žilina-Záriečie organizuje výlet autobusom Kunstbus k dielu a späť.

Juraj Gábor predpokladá, že ak bude dielo v dobrej kondícii, mohlo by nad Súľovom vydržať päť rokov.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac