Cestovateľ Milan Bardún: Aj keď je Slovensko malé, každý si tu nájde to, čo mu sedí najviac

„Slovensko sa z hľadiska turizmu zlepšuje, ale stále mu chýba prozákaznícka ústretovosť,“ tvrdí Milan, ktorý stojí za úspešným blogom Bez Mapy.

Po odchode z práce sa Milan Bardún rozhodol naplno venovať cestovaniu a svojmu blogu. A hoci prešiel kus sveta, nezanevrel ani na Slovensko a rád ho spoznáva. Jeho názory môžu síce pôsobiť kriticky, vychádzajú však z jeho bohatých skúseností.

Prečítajte si náš rozhovor nielen o miestach, ktoré treba navštíviť, ale aj o tom, čo by sme sa na Slovensku ešte mali naučiť.

Kedy si začal cestovať a čo ťa k tomu viedlo?

Myslím si, že som cestoval odjakživa. Vždy som sa niekde zatúlal, a potom ma nikto nevedel nájsť. Viedla ma k tomu chuť spoznávať nové veci a zisťovať, čo je za rohom. Niektorí ľudia tvrdia, že tí, ktorí veľa cestujú, pred niečím utekajú. Možno je to aj môj prípad – utekám pred nudou a stereotypom, ktorý by ma zničil.

Ktoré z miest ti utkveli v pamäti alebo si dokážeš predstaviť, že by si tam pokojne zostal aj žiť?

Sú to tri miesta – New York, Sydney a Bratislava. New York, pretože milujem ten ruch a tú inšpiráciu. Bol som tam viackrát ako v Prahe a chystám sa znova, na dlhšie. Všetky tie svetlá, ľudia, ktorí sa ponáhľajú a atmosféra mesta vo mne vzbudzujú pocit, že dokážem úplne všetko.

Sydney som si zamiloval na prvý pohľad, je to jedna veľká dedina. Austrálčania sú veľmi pohodoví a ani v samom biznis centre, priamo pod mrakodrapmi, som nemal pocit, že by tu panoval dáky stres. Sydney má pláže, parky a cítil som sa tam veľmi pokojne.

Posledným miestom je Bratislava. Narodil som sa tu a trávim tu v poslednej dobe veľa času. Do Bratislavy sa vrátim vždy, keď potrebujem prestávku od cestovania.

„Tí, ktorí veľa cestujú, pred niečím utekajú.“

Podľa čoho si vyberáš miesta, ktoré navštíviš?

Podľa lacných leteniek. Málokedy sa postavím a poviem si, že idem napríklad do Austrálie. Skôr je to tak, že keď vidím lacnú letenku, tak si ju kúpim a až potom idem do Austrálie. Sú, samozrejme, miesta, ktoré ma lákajú viac, ako je napríklad Južná Amerika alebo miesta, kam sa aktuálne nechystám vôbec, napríklad Čína alebo juhovýchodná Ázia.

Milujem latinskoamerickú kultúru, miestne jedlo, španielčinu a všetko, čo sa točí okolo Južnej a Strednej Ameriky. Poslednú zimu som tam strávil päť mesiacov. V novembri som začal cestovať po Kolumbii a odtiaľ som prešiel cez Panamu a Kostariku do Mexika a skončil v marci v Kalifornii. Táto časť sveta mi veľmi učarovala.

Prečo je cestovanie podľa teba dôležité?

To som ja nikdy nepovedal, cestovanie podľa mňa nie je dôležité. Poznám ľudí, ktorí necestujú vôbec a nemajú potrebu ísť ani raz za rok do Chorvátska. Neviem, prečo si ľudia myslia, že každý by mal cestovať, chodiť na pláže, piť kokosové orechy a dávať si fotky na Instagram. Skôr naopak. Ja to vidím tak, že každý by mal robiť to, čo má rád a čo ho napĺňa.

Ak ťa napĺňa pláž v Indonézii, cestuj. Ak ťa napĺňa podnikanie, podnikaj. Nie cestovanie je dôležité, ale spokojnosť so samým sebou. Dnes vládne trend, aby každý cestoval, lebo je to lacnejšie a dostupnejšie ako kedykoľvek predtým. Stačí si pozrieť, koľko nových cestovateľských blogov vzniklo za posledné dva roky. Ale aj to je len trend, ktorý prejde a príde niečo iné.

Ty ale necestuješ len po svete, ale aj po svojej rodnej krajine. Prečo sa Slovensko oplatí navštíviť? Mnohí Slováci radi jazdia na víkend spoznávať iné európske mestá, ale tie slovenské často nepoznajú vôbec. Prečo je to podľa teba tak?

Môžem spomenúť to naše klišé – hory, pivo a lacné jedlo v porovnaní s inými krajinami. Ale naozaj sa oplatí Slovensko navštíviť? Všetci moji známi z celého sveta, ktorí sa nejakým spôsobom dostali na Slovensko, najčastejšie v rámci eurotripu, boli iba v Bratislave. Väčšina turistov začne v Budapešti, ide cez Bratislavu do Viedne a skončí v Prahe.

Otázka je, prečo zostanú iba v Bratislave a nejdú napríklad do Tatier, do Košíc či k Liptovskej Mare? Slovensko sa nevie predať, úroveň informácií je veľmi nízka a infraštruktúra nedostatočná. Keď cestujem ja, auto si prenajímam výnimočne. Všade cestujem vlakom, autobusom a lietadlom. K tomu potrebujem dobré spojenia, krátke prestupy a informácie v angličtine.

Skúste poslať turistu napríklad z Bratislavy do Zuberca. Aj táto krátka cesta mu hromadnou dopravou zaberie celý deň – ak má to šťastie, že mu niekto v angličtine vysvetlí, kde má prestúpiť. A na to on nemá čas, lebo na svoju dovolenku dlho šetril a nechce sedieť vo vlaku, ktorý sa rozpadá. To je problém Slovenska, nedostatok informácií a zlá infraštruktúra.

„Slovensko sa nevie predať, úroveň informácií je veľmi nízka a infraštruktúra nedostatočná.“

Kde na Slovensku možno stráviť naozaj plnohodnotný víkend? Aké aktivity si možno u nás naozaj užiť? Nemyslím len hory, ale aj mestá.

Čo je plnohodnotný víkend? Hory, wellness, turistika či mestá? Ak mám hovoriť za seba, môj plnohodnotný víkend predstavuje splav niektorej z našich riek, prípadne jazda na bicykli národným parkom a večer perfektná sauna s vírivkou a pohárom bieleho suchého k večeri. Aj keď je Slovensko malé, dajú sa tu robiť rôzne aktivity a každý si tu nájde to, čo mu sedí najviac.

Ktoré mestá a miesta odporúčaš navštíviť? Ktoré sú tvojou srdcovkou?

Veľmi sa mi páči Chmarošský viadukt (železničný most pri Telgárte, pozn. red.) či akákoľvek turistika v Tatrách – nedávno som absolvoval túru k Vodopádom Studeného potoka a Rainerovej chate. Tiež som splavoval rieku Hron či navštívil zrúcaninu hradu Revište v Žarnovici.

Mojou najväčšou láskou je mesto Levoča, ktoré považujem, čo sa turizmu týka, za jedno z najrozvinutejších miest Slovenska. Okrem toho mám rád aj Košice a myslím si, že Bardejov má najkrajšie námestie na Slovensku. Ak by som mal pokračovať na západe, svoj život si viem celkom predstaviť v Trnave. A málokto to tuší, ale v okolí Bratislavy máme množstvo krásnych anglických parkov a kaštieľov.

„Mojou najväčšou láskou je mesto Levoča, ktoré považujem, čo sa turizmu týka, za jedno z najrozvinutejších miest Slovenska.“

Prekvapilo ťa niektoré zo slovenských miest? Povedal si si po jeho návšteve, že sa tam musíš vrátiť?

Mňa prekvapí vždy všetko, čo je pekné a upravené. Neznášam neporiadok, smeti, grafity a špinu.

Získali si ťa nejaké pamiatky?

Ja na pamiatky veľmi nie som, ani to nie je téma môjho blogu, keďže sa venujem zážitkovému a dobrodružnému cestovaniu. Ak by som si mal naozaj vybrať, bude to určite zrúcanina niektorého hradu. Už som spomenul hrad Revište v Žarnovici, ktorý je nádherný a aktuálne prechádza za pomoci dobrovoľníkov rekonštrukciou.

Môj obľúbený je aj hrad Branč, po ktorom som ako decko behával a hrával sa tam na schovávačku.

Hoci hovoríš, že na Slovensku je nedostatok informácií a slabá infraštruktúra, čoraz viac počúvame o tom, že úroveň služieb u nás stále rastie. Máš aj ty ten pocit?  Čo by si sem doniesol zo zahraničia?

Úroveň služieb rastie, a potom vidno veľké rozdiely. Stalo sa mi, že som sa úplne perfektne najedol v reštaurácii v Tatrách, a potom som v reštaurácii v 4-hviezdičkovom hoteli dostal za 14 € cestoviny, ktoré si kupujem za 0,89 € s takou riedkou omáčkou, že nemala absolútne žiadnu chuť.

V čom sa teda podľa teba zlepšujeme a čo nám naopak na Slovensku chýba?

Veľmi sa teším, že sa to u nás zlepšuje – v hotelierstve, v gastronómii aj v oblasti zážitkov. Ešte ale chvíľku potrvá, kým sa tá „socialistická“ úroveň služieb z niektorých častí Slovenska vytratí, ale vo väčšom meradle ideme napred. Len s tou infraštruktúrou treba niečo robiť, každý naozaj nemá auto.

Úprimne si myslím, že na Slovensku aj vo väčších mestách chýba prozákaznícka ústretovosť. Nech idem do zahraničia kamkoľvek na západ, každý ma pozdraví, usmeje sa, poďakuje a odpovie, lebo je to jeho práca. U nás sa mi veľakrát stalo, že mi vrátnik odvrkol, predavačka pohodila jedlo či autobusár zatvoril dvere pred nosom. Nehádžem všetkých do jedného vreca, ale často je to tak.

Vo svete je bežné, že veľa prehliadok a podujatí je zadarmo a turisti ich s obľubou vyhľadávajú. Ako sme na tom na Slovensku?

Minule som sa rozprával s jedným pánom, ktorý pracuje v cestovnom ruchu a ten povedal: „Pýtajme si od ľudí vstupné za podujatia, dajme im ale parkovanie zadarmo.“ Má úplnú pravdu. Ak niekam idem a na každom rohu musím za niečo zaplatiť, znechutí ma to.

Minule som išiel k Chodníku korunami stromov v Bachledovej doline a hneď ma skasírovali za parkovanie. Príde mi to trochu nelogické a niekoho to môže odradiť. Na jednej strane chceme, aby návštevník prišiel, na druhej ho necháme pekne za všetko zaplatiť. Chodník je ale veľmi pekný a odporúčam ho navštíviť.

Treba sa preto zamyslieť nad tým, čo je zadarmo a prečo to tak je. Lebo v skutočnosti nič nie je zadarmo.

Tento článok je súčasťou víkendového vydania Sódy o mestskej turistike na Slovensku. Myslíme si, že je dôležité tráviť leto doma a spoznávať našu krajinu. S pokrytím od O2, 4G internetoms O2 Extra výhodami vám počas dovolenky nebude chýbať vôbec nič a svoje zážitky môžete zdieľať so svojimi blízkymi.

Milan Bardún

V roku 2013 odišiel z práce a založil cestovateľský blog Bez Mapy plný zábavných rád, pekných fotiek a odporúčaní na návštevu zaujímavých miest vo svete, ale aj na Slovensku. Zážitkové a dobrodružné cestovanie ho vďaka blogu v súčasnosti aj živí.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

10 inšpiratívnych rozhovorov z roku 2018

Vybrali sme pre vás rozhovory za uplynulý rok, ktoré určite stoja za prečítanie. Venujú sa pohybu, vzdelávaniu, motivácii aj lepšej organizácii času.

V Sóde vám pravidelne prinášame množstvo dobrého čítania – inšpiratívne témy, ktoré ukazujú, ako žiť lepšie, predstavujú výnimočných ľudí, originálne projekty aj krásy Slovenska.

V marci tohto roka sme prešli na tzv. víkendové vydania. Tie minimálne dva razy do mesiaca prinášajú sumár článkov, ktoré spája jedna nosná téma. Venovali sme sa napríklad pohybu, radosti či regiónom Slovenska. Špeciálne vydanie sme venovali aj slobode tlačevýročiu Novembra 89.

Pevnou súčasťou Sódy sa stali rozhovory, ktoré predstavujú inšpiratívnych ľudí a stretávajú sa s pozitívnym ohlasom. Preto sme sa v redakcii rozhodli vybrať pre vás desiatku rozhovorov za rok 2018, ktoré podľa nás určite stoja za prečítanie.

Ďakujeme za priazeň v roku 2018 a spolu s O2 vám želáme príjemné čítanie.

Športový lekár Pavel Malovič: Pohyb z vás urobí usmievavého človeka. S uznávaným odborníkom sme sa porozprávali o tom, ako si udržať fyzické i psychické zdravie aj vo vyššom veku.

 

Odborník na time managment Andrej Mikula: Nesnažte sa robiť všetko. S Andrejom Mikulom sme sa pozreli bližšie na to, kde Slováci robia pri organizovaní času chyby a ako postupovať v prípade, ak chce človek do svojho života vniesť systém.

 

Cestovateľ Milan Bardún: Aj keď je Slovensko malé, každý si tu nájde to, čo mu sedí najviac. Ktoré miesta na Slovensku podľa neho stoja za návštevu a ako je s kvalitou služieb sa dozviete v tomto zaujímavom rozhovore.

 

Laci Strike: Treba robiť maximum pre to, aby sme deti posúvali správnym smerom. S tanečníkom a choreografom sme sa porozprávali nielen o jeho začiatkoch, ale aj o skúsenostiach z motivačnej O2 Roadshow Moja story, tvoja story.

 

Detská trénerka Andrea Ballová: Pohyb je rovnako dôležitý ako strava a spánok. Ako priviesť dnešné deti k pohybu a správne ich motivovať? Viac nám prezradila Andrea Ballová, ktorá bola súčasťou 1. ročníka O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

 

Daniel Everett: Robte to najlepšie, čo môžete, každý deň. Americký lingvista sa tajomstvu šťastného života priučil u amazonského kmeňa Pirahov. Prečítajte si náš rozhovor a zistite, prečo môže byť ich život pre nás veľkou inšpiráciou.

 

Matej Tóth: Teraz viem, že dokážem v živote prekonávať aj ťažšie prekážky. Vrcholový športovec a zakladateľ O2 Športovej akadémie Mateja Tótha nám v rozhovore povedal o svojej knižke aj o tom, ako dopingová kauza pozitívne ovplyvnila jeho život.

 

Spisovateľ Daniel Hevier: Chcel by som, aby deti pri učení ani nezbadali, že sa učia. So svojím projektom Radostná škola chodí po slovenských školách. Prezradil nám viac o dnešných deťoch, domácom školstve aj o tom, ako by mala vyzerať ideálna škola.

 

Ivana Rešutíková: Stredné Slovensko je výnimočné rozmanitosťou prírodných krás, folklórom a srdečnosťou. Zakladateľka regionálnej cestovnej kancelárie nám prezradila, prečo sa stredné Slovensko oplatí navštíviť.

 

Janette Motlová: Mám pocit, akoby sme pomaličky dozrievali. Lektorka a odborníčka v oblasti vzdelávania Janette Motlová nám porozprávala o predsudkoch v spoločnosti, o strachu, sile emócií, ale aj o tom, prečo sa jej v detstve zapáčil gadžovský svet.


Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové